Problem-based learning: hostující profesor Grimes představil metodu výuky, která opravdu naučí

Na Právnické fakultě UK se v současné době debatuje o tom, jak efektivně proměnit způsob výuky práva. K tématu přispěl i hostující profesor Richard Grimes z Univerzity v Yorku, kde vyžívají metodu tzv. problem-based learningu. Místo vysedávání na přednáškách se studenti učí právo při řešení různých úkolů, které jim zadávají jejich lektoři. Profesor Grimes v rámci diskuze ve středu 26. dubna vysvětlil, že nejde o to, aby se studenti memorovali zákoníky zpaměti, ale o to, aby se naučili myslet jako právníci.

Právo na Univerzitě v Yorku se učí jinak a studentům to svědčí

Právo na Univerzitě v Yorku se učí jinak a studentům to svědčí

Profesor Grimes vyučoval na řadě britských i zahraničních univerzit, v Yorku, kde se podílel na šíření nové výukové metody, působí od roku 2010. „Chtěli jsme studentům nabídnout něco jiného než ostatní univerzity. Metoda založená na bázi problem-based learningu se velmi osvědčila. V různých srovnáních dosahují naši studenti opravdu dobrých výsledků a mezi zaměstnavateli jsou žádaní,“ upozornil.

Studenti Právnické fakulty Univerzity v Yorku jsou rozděleni do skupin po deseti až dvanácti lidech. Jednotlivé oblasti práva si osvojují tím, že řeší různé problémy a úkoly, které jim zadávají jejich vyučující. U toho přirozeným způsobem rozšiřují své znalosti práva a zlepšují vlastní právní dovednosti. Jak profesor Grimes objasnil, cílem je „studenty naučit, aby přemýšleli jako právníci, nikoli aby se naučili všechno zpaměti a po zkouškách to zase zapomněli“.

Výuka pro tento způsob vzdělávání není úplně to správné pojmenování, jde spíše o diskuzi mezi lektorem a jeho studenty. Ta navíc neprobíhá jenom během společných setkání v učebnách, ale i na internetu, prostřednictvím e-mailů, chatovacích místností či blogů. Využití nových technologií je velmi důležitou součástí problem-based learningu. Student je se svým lektorem i svými spolužáky neustále v kontaktu. Pokud se při hledání řešení vydá špatným směrem nebo něco opomene, vyučující ho nasměruje jinou cestou. Lektor nemá nadřazenou pozici, je partnerem v dialogu.

Jako zdánlivá nevýhoda metody se může jevit, že je pro studenty časově relativně náročná a nutí je intenzivně pracovat po celý rok, nejenom během zkouškového období. Odměnou jim však je, že se už během studia výborně připraví pro budoucí praxi. „Studenti, kteří se chtějí opravdu něco naučit, to ocení. Když jsem byl já mladý, studium na vysoké škole bylo zdarma, dnes se ale za něj platí hodně peněz. A jakmile se už lidé rozhodnou investovat do svého vzdělání, chtějí toho také plně využít. Z toho plyne i tlak na nás, abychom jim poskytli to nejlepší, co můžeme.“




Posluchárna UK

Až budete v některém z tanečních klubů dobíjet energii na další studijně-pracovní týden, pozorně se podívejte, kdo stojí za mixážním pultem. Mohl by to být i David Doubek z katedry psychologie Pedagogické fakulty UK alias Ventolin.​

Pokračování


NEJappky

Cestování bezesporu patří ke studentskému životu, řada z nás vyzkouší během svého studia i mobility, jakými je Erasmus+ a skvělé příležitosti, jenž nabízí. Co když si ale chcete udělat kratší výlet? Často platí, že nejdražší položkou v rozpočtu výletu je ubytování. A právě s tím může pomoci aplikace, nebo spíš komunitní síť Couchsurfing.

Pokračování


Časopis Forum

Pro čtenáře Fora nabízíme k prolistování kompletní archiv čísel ve formátu PDF. Těšíme se na Vaše podněty pro další témata našeho časopisu.

Pokračování


Tour de menza

Testujeme Menzy UK. Tentokrát se naši redaktoři vypravili do menzy Jednota, která se nachází v Opletalově ulici nedaleko zastávky Hlavní nádraží. Kromě studentů a rezidentů z místních kolejí sem často zavítá i veřejnost.

Pokračování




Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Pokyny pro autory
Kontakty

REDAKCE
E-mail: iforum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.