27. srpna 2007
Stanovisko Univerzity Karlovy k článku v Hospodářských novinách
27. srpna 2007
1/ Univerzita Karlova (UK) se seznámila s článkem v HN ze dne 27/8/2007 – „Univerzita dohazuje bance studenty“.
2/ UK má dlouhodobě u KB vedeny svoje účty.
3/ Během posledních let došlo k razantnímu navýšení počtu studentů UK vysílaných na výměnné pobyty v rámci programu Erasmus. Tento vývoj samozřejmě UK vítá a je jejím cílem. V souvislosti s tímto vývojem však došlo k velkému navýšení transakčních poplatků (přes 1,5 mil Kč) za převádění cizoměnových částek, vyplývající z podmínek programu Erasmus. Počty vyjíždějících studentů z UK se několikanásobně liší od počtů studentů na jiných vysokých školách v ČR, a proto i výše poplatků je násobně vyšší.
4/ Univerzita vyhodnotila možnosti na bankovním trhu a vyzvala KB k nalezení řešení, které by mělo za následek snížení či eliminaci těchto poplatků. U jiné banky by tohoto cíle vzhledem k mezibankovním poplatkům nebylo možné dosáhnout.
5/ Nalezené řešení spočívá v zakládání zvláštních cizoměnových účtů, na které UK prostředky studentům převádí. Při běžném používání tohoto zvláštního účtu jsou pro studenta základní operace zdarma: zavedení a vedení účtu, vydání plat. karty, zrušení účtu, platby kartou jakož nyní i hotovostní výběry na vybraných pobočkách KB. Pro studenta nevzniká vůči KB žádný závazek.
Tyto účty si zřizují studenti, Univerzita tedy žádné údaje o studentech Komerční bance nezasílá.
6/ Řešení bylo poprvé aplikováno na podzim loňského roku a z podnětu studentů bylo na jaře a v začátku léta letošního roku projednáváno se zástupci studentů v Akademickém senátu UK. Výsledkem tohoto projednávání bylo přidání možnosti bezplatného hotovostního výběru na vybraných pobočkách.
7/ UK trvá na tom, že zvolené řešení neodporuje žádným právním předpisům.
8/ UK předpokládá, že článek v HN vycházel i z podkladů a informací, které opakovaně HN poskytla, a lituje, že všechny relevantní údaje nebyly v tomto článku použity.
9/ UK se ohrazuje proti formulacím, že otevření účtu u Komerční banky (KB) deklaruje jako studijní povinnost a zvláště pak proti formulacím, že: „UK Komerční bance dohazuje studenty“ nebo je „KB prodává.“
Za správnost:
Mgr. Václav Hájek
Tiskový mluvčí UK
Odbor vnějších vztahů RUK
tel: +420 224 491 248
e-mail:
Ovocný trh 5, Praha 1, 116 36