24. ledna 2008

Rozhovor s držitelkou Matějčkovy ceny PhDr. Kristýnou Chuchutovou


Přinášíme vám rozhovor s PhDr. Kristýnou Chuchutovou, která za svou práci „Dynamické hodnocení a jeho využití v diagnostice školní zralosti a připravenosti“ získala prestižní Matějčkovu cenu.


Jak vůbec vznikl nápad psát práci zrovna na toto téma?


Šlo o shodu několika okolností – zamýšlela jsem vytvořit diplomovou práci z oblasti dětské psychologie a ve snaze inspirovat se vypsanými okruhy jsem objevila toto téma u své pozdější školitelky, PhDr. Evy Šírové, PhD. Musím se přiznat, že jsem zpočátku o dynamické diagnostice měla jen velmi mlhavou představu. Snad i to mě lákalo. Tehdy vypsané téma bylo ovšem už obsazeno a zpracováno, zvažovaly jsme tedy s dr. Šírovou možnost navazujícího výzkumu. V tomto směru mi velice pomohli pracovníci PPP Modřany, kam jsem tehdy docházela na praxi. Navrhli mi možnost experimentálního ověření účinnosti metodiky předškolní přípravy, která je vystavěna na dynamickém přístupu. Za realizaci více než ročního výzkumu v mnohém vděčím právě tomuto poradenskému zařízení.


Čím se práce zabývá? Co je její obsahem?


Náplň empirické části práce jsem již nastínila, v oblasti teorie jde hlavně o představení dynamického přístupu k diagnostice schopností – směru usilujícího o hodnocení procesu výkonu namísto pouhého výsledku, o propojení diagnostiky s intervencí a o co nejdokonalejší odkrytí reálného potenciálu testovaného jedince. Tradiční srovnávání výkonu dítěte (či dospělého) s výkonem ostatních zde ztrácí na významu, jde především o hodnocení pokroku daného jedince oproti předchozím výkonům, stejně jako o maximalizaci možností jeho dalšího rozvoje.

Do teoretické části práce jsem začlenila rovněž kapitoly o školní zralosti,  a to v návaznosti na náplň výzkumu.


V čem byste viděla důvod, že byl Vaše práce oceněna cenou? Co nového přináší?


Domnívám se, že inovativní je především téma – v ČR se zatím jedná o relativně neznámou a nepříliš rozpracovanou oblast. Zejména tvorba teoretické části tedy vyžadovala studium zahraničních zdrojů.

Ačkoli práce referuje o konkrétních diagnostických metodách dynamického testování, domnívám se, že přináší poměrně nový (či spíše netradiční) pohled na diagnostiku schopností jako takovou. Proto by mohla být zajímavým zdrojem inspirace i pro odborníky, kteří pracují s běžnými (podle terminologie dynamického přístupu tzv. statickými) testy.


Je toto Vaše první ocenění? Co pro Vás znamená?


Samozřejmě velké uznání vzhledem k úsilí, které jsem při tvorbě práce vynaložila. Především  pro mě ale znamená velikou poctu od  komise – a hlavně pro spojení se jménem prof. Matějčka, jehož ohromného a zároveň z jeho strany  skromně prezentovaného díla si velice vážím.


Přemýšlíte o dalším rozpracování tohoto tématu?


Určitým rozpracováním byla už rigorózní práce, tématu bych se dále ráda věnovala během doktorandského studia. Doslechla jsem se o několika odbornících, kteří začínají využívat dynamický přístup, ráda bych s nimi navázala spolupráci.


Když zavzpomínáte na tvoření tohoto díla, jaké okamžiky byly obtížné, jaké naopak radostné?


Myslím, že jsem se doslova „nadřela“ u studia zahraniční literatury, zejména když jsem se snažila o co nejpřiléhavější překlady některých anglických termínů, podstatných v rámci dynamického přístupu, do češtiny. Zároveň jsem si díky této pro mě lopotné práci problematiku stále více ujasňovala. Výzkumná část byla složitá a časově náročná, ale také hodně tvůrčí a to mě na ní těšilo.


Za jedny z nejradostnějších okamžiků považuji konzultace jak s mojí  školitelkou, tak s odborníky z PPP Modřany – byly to velice inspirativní momenty, kdy jsem hodně získala nejen pro svou diplomovou práci.Radostné byly samozřejmě i chvíle, kdy jsem zjišťovala, že z toho složitého a místy nejistě vypadajícího výzkumu opravdu „něco vyleze“..


Co je nejdůležitější při psaní práce tohoto typu?


Žádné univerzální doporučení mě nenapadá. Pokud mám vzpomínat na svoji práci, možná to bude znít jako klišé, ale nejdůležitější pro mě byla velká podpora okolí, která mi dodávala trpělivost i odvahu pustit se do neznámého tématu a složitějšího výzkumu.


Jak vidíte svoji další budoucnost? Budete pokračovat ve výzkumu?

V září 07 jsem začala pracovat v pedagogicko psychologické poradně, což je vzhledem k tématu mé diplomové práce velmi zajímavá a přínosná práce, kterou bych do budoucna ráda propojila s doktorandským studiem a dalším, dlouhodobějším výzkumem v oblasti dynamického testování.




Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.