12. dubna 2010

Studentské forum a conference EAS, Bolu 2010, Turecko

Ve dnech 23. – 27.4.2010 se uskuteční v tureckém Bolu v pořadí již osmé studentské fórum pořádané v rámci mezinárodní konference EAS (Evropská asociace pro všeobecné hudební vzdělávání), která bude probíhat ve dnech 26. – 29.4.2010.

Bolu, Turecko

Evropská studentská fóra se stala významnou součástí kongresů a svými závěry, které mají kulturně společenský dosah, přispívají ke zkvalitňování hudební výchovy a znovunabytí jejího důstojného místa ve všeobecně vzdělávacích systémech jednotlivých zemí EU. Fóra reflektují názory studentů na otázky, se kterými se hudební výchova potýká v mezinárodním měřítku. Aktuálním úkolem EAS je vytvořit rozsáhlou platformu pro vzájemnou kooperaci a konfrontaci zkušeností hudebních pedagogů, umělců, vědeckých pracovníků a studentů pedagogických vysokých škol s hudebním zaměřením. Tuto ideu si kladou za cíl mezinárodní kongresy, které EAS každoročně pořádá v jedné ze svých členských zemí. V roce 2005 se o přípravu a organizaci evropské konference zasloužila Pedagogická fakulta UK v Praze. Vedoucí přípravného týmu byl její pracovník doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.. Evropská EAS a světová ISME na něm podepsaly závažný dokument, tzv. Memorandum o spolupráci. Kongres znamenal výrazný pokrok v kooperaci obou mezinárodních organizací. Společně se podílejí na obsahu a organizaci konferencí, seminářů a projektů. Motto pražského kongresu Na dobrém počátku všechno záleží předznamenalo následnou spolupráci obou významných organizací.

Obdobný hudební kongres se uskutečnil v roce 2009 v estonském Tallinnu. Jeho hlavním tématem byla Hudba ve škole i mimo školu. Delegáti jednotlivých členských zemí přednesli své referáty o otázkách týkajících se problematiky hudební výchovy na všeobecně-vzdělávacích školách, nových studijních materiálů, prezentovali úlohy hudby v životním stylu mladých lidí, představili význam hudby a domácí hudební kultury v rozvoji osobnosti. Zaměření studentského fóra úzce souviselo s hlavním tématem konference. 28 účastníků ze 14 zemí diskutovalo v malých skupinách o otázkách praktických přístupů k pěvecké hudební tvořivosti a o způsobech, jak realizovat hodinu hudební výchovy více zajímavou a přiblížit ji potřebám dnešních dětí a mládeže. Studenti zformulovali po dvoudenních diskusích metodické závěry, které společně přednesli před celým auditoriem kongresu.

Z plenárního zasedání výboru EAS v estonském Tallinnu v červenci 2009 vzešel dokument o současném poslání EAS. Mimo jiné se v něm píše, že hudební vzdělání a hudební pedagogové hrají důležitou roli v rozvoji hudebních schopností a utváření postojů k hodnotné hudbě u dětí a mládeže. Dále dokument uvádí, že učitelé hudby motivují studenty a usnadňují proces jejich hudební tvořivosti, zprostředkovávají rozvoj jejich dovedností a sebedůvěru vyjádřit vlastní myšlenky hudbou a zároveň je podporují, aby se věnovali svým zájmům a usilovali o ušlechtilé životní cíle.

Poslání Evropské asociace se shoduje se základními principy UNESCO. EAS přispívá ke zlepšení vzájemného porozumění mezi lidmi a k pochopení jejich odlišných kultur. Zároveň chrání právo jejich vzájemné koexistence. Asociace zdůrazňuje důležitost hudby na všech stupních vzdělání a podporuje kulturní projev jako jednu z klíčových kompetencí pro celoživotní vzdělávání, což je v souladu s evropskou politikou. Mezi nejzávažnější úkoly EAS patří podpora a stimulace výměny, sběru a šíření informací o vývoji v hudebním vzdělávání aktivitami výboru, národních koordinátorů a aktivních členů EAS. Dále umožňuje setkání lidem, kterým není lhostejný osud hudební výchovy. Mají možnost sdílet nápady a nacházet nové zdroje na pravidelných konferencích, které jsou realizovány ve spolupráci s institucemi, asociacemi a členy EAS. EAS se v současné době také zabývá iniciativami ve tvorbě a spolupráci na projektech, které zahrnují výzkum a aktivity profesního rozvoje. V neposlední řadě tvoří EAS koalici s přidruženými mezinárodními asociacemi – ISME (Mezinárodní společnost pro hudební vzdělávání) nebo EMC (Evropská hudební rada).

Letošní konference a studentské fórum v Bolu nebudou výjimečné pouze svým námětem, nýbrž se ponesou v duchu oslav dvacátého výročí založení Evropské asociace pro školní hudební výchovu. Na této konferenci se přední odborníci zaměří na téma Hudba a hudební vzdělávání v kontextu socio-kulturních změn. Do popředí se dostanou oblasti jako migrace za prací, sociální změny, kulturní imperialismus, multikulturalismus, masmédia, populární trendy, globalizace nebo problematika vzniku ústavů pro duševně choré se zaměřením na hudbu. Jednotlivými podtématy budou: dopad sociokulturních změn na hudební život ve společnosti, socio-kulturní změny a hudební identita, nové perspektivy v hudebním vzdělávání v kontextu socio-kulturních změn, dopad sociokulturních změn na hudební kurikula a didaktické materiály, důsledky sociokulturních změn na vzdělávání učitelů hudby a interdisciplinární studie o sociokulturních změnách, hudbě a hudebně vzdělávacích vztazích.

Hudební kongres se uskuteční pod záštitou Abant Izzet Baysal University a hlavní koordinátorkou je tamní profesorka Nesrin Kalyoncu. Více informací je možné získat na webových stránkách EAS - www.eas-music.org - nebo přímo na stránkách kongresu www.eas2010.ibu.edu.tr .

Letos jsem dostala mimořádnou příležitost jako delegátka českých vysokých škol se zúčastnit Evropského studentského fóra v tureckém Bolu. Věřím, že tato mezinárodní zkušenost mi přinese další podněty pro moji diplomovou práci a bude cenným zdrojem navázání jak profesních, tak osobních kontaktů.

Jaroslava Lojdová, 5. roč. PedF UK, AJ-HV, jlojdova@centrum.cz

národní koordinátoři EAS z Visegrádských zemí připravují společné vystoupení na Evropském hudebním kongresu v Tallinnu















Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.