Filip Fischer a Ivana Procházková • foto: Filip Fischer a Ivana Procházková • 25. října 2012

Doktorandi oceňují motivační charakter programu ERMEC

Navazující ročník intenzivní doktorandské školy ERMEC (Educational Research Methodology in the European Context) se konal v druhé polovině srpna 2012 v estonském Haapsalu. Evropský projekt, který je výsledkem aktivní spolupráce univerzity v Sheffieldu s devíti partnerskými institucemi, svým obsahem směřoval k metodologickým otázkám výzkumu a stal se tak významným zdrojem informací pro studenty doktorských programů v oblasti výchovy a vzdělávání.

Intenzivní školy pro doktorandy ERMEC se v letošním roce za českou stranu účastnili Mgr. Filip Fischer, Mgr. Radka Pokorná, Mgr. Veronika Kaplanová, Mgr. Lenka Felcmanová a Mgr. Barbora Neuwirthová. Vedoucí skupiny se stala Mgr. Ivana Procházková. Úvodní přednáška dr. Paula Garlanda, hlavního organizátora projektu, byla zaměřena na odlišné metodické přístupy při realizaci vlastního výzkumného projektu. Reakce studentů poukázaly na odlišnou metodologickou tradici v podmínkách různých akademických kultur a otevřely otázku svobodné volby ve vztahu ke zkoumanému tématu. Diskuse o badatelské činnosti, aplikaci vhodných metod a rozdílu mezi kvalitativním a kvalitativním výzkumem se přesunula i do neformální roviny mezi účastníky deseti evropských zemí.

Přátelská atmosféra, jež se nepochybně stala hnacím motorem pro intenzivní spolupráci v menších tematických skupinách, pomohla k lepšímu porozumění mezi samotnými studenty, kteří se zajímali o to, jak funguje doktorské studium v podmínkách partnerských univerzit a jaké jsou formální požadavky pro úspěšnou redakci disertační práce.

Cílem tematicky rozdělených skupin byla nejen vzájemná výměna osobních zkušeností s výzkumem, ale i detailní rozbor konkrétních témat a metodická doporučení. Otázky, připomínky i námitky kolegů a přednášejících byly bezesporu výbornou zpětnou vazbou pro každého ze studentů a jistou dávkou motivace pro osobnostní rozvoj v akademické rovině. Příspěvky jednotlivých účastníků byly přínosem jak pro zlepšení komunikativní a jazykové kompetence, tak pro získání reflexe nad dosavadní činností.

Program ERMEC se pravděpodobně nejvíce hodí pro studenty druhého ročníku doktorského studijního programu, kteří již disponují pevnými teoretickými základy a připravují se na realizaci praktické části disertace. Intenzivní škola je však přínosná i pro začínající doktorandy, a to vzhledem k silnému motivačnímu charakteru. Úspěch v tomto ohledu sklidila přednáška Paula Ilsleyho z Helsinské univerzity, jenž hovořil o přínosu doktorského studia a náročné cestě k cíli, kterou se studenti odhodlali podstoupit. Přednášející amerického původu hovořil o sebedisciplíně, etickém aspektu vědecké činnosti a pragmatické orientaci současných univerzitních systémů, jež vede k určité materializaci vědeckých výsledků. Uznání účastníků sklidil i hostující Petri Nokelainen z univerzity v Tampere, který nabídl hlubší vhled do vyhodnocování statistických dat.

Každá ze zúčastněných zemí se kolegům představila v rámci neformálních večerů, které byly příhodným odreagováním a prostorem pro prohloubení kontaktu mezi účastníky. Studenti tak měli možnost ochutnat lokální pochutiny a nápoje, seznámit se s tradičními tanci a prověřit si své znalosti formou krátkých vědomostních kvízů. V prezentaci České republiky tak nechyběla polka či mazurka, která byla přijata s nadšením.

Závěrem lze konstatovat, že program ERMEC je spojením intenzivní vědecké práce s hodnotným publikačním výstupem, podpořeným řadou výletů a neformálních aktivit, které vedou k lepšímu pochopení mezikulturních vztahů a budování mezinárodních partnerství.







Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.