28. listopadu 2005

Národní muzeum zažívá „zlaté časy médií“

Každý z návštěvníků si může zkusit moderovat televizní zpravodajství.

Média zažívají zlaté časy. Nejen v obecné rovině, toto úsloví se vztahuje především k právě zahájené výstavě v Národním muzeu. Výstava o médiích se stala hlavním projektem letošní sezóny. Na ploše jednoho hektaru se mohou návštěvníci seznámit s historií tradičních i nových druhů médií, jejich rolemi v zásadních historických událostech, ale také sami zkusit do mediální „kuchyně“ nahlédnout. V interaktivní části výstavy se každý může posadit za hlasatelský stůl televizního zpravodajství nebo třeba k rozhlasovému mikrofonu.

Poslední velká výstava pojednávající problematiku médií se u nás uskutečnila před mnoha desítkami let, v období první republiky. „Výstavou tak médiím splácíme určitý dluh,“ říká komisař projektu Martin Sekera. Už při vstupu do výstavního prostoru je divák vtažen do interaktivního mediálního světa. Nad velkoryse pojatým vstupním portálem může na velkoplošné projekci vidět sama sebe vcházejícího do sálu, co minutu se nad vchodem objevují nejaktuálnější zprávy České tiskové kanceláře. Ve výstavním sále záhy prochází hospodou, obývacím pokojem, internetovou kavárnou – věrnými reprodukcemi prostoru, ilustrujími provázanost našich životů s médii - vždy v nic najdeme minimálně zapnutou televizi. Historickou část expozice tvoří informační panely pojednávající o roli českých médií v důležitých dějinných okamžicích, o propagandě nebo výrazných osobnostech české mediální historie. Panely jsou často doplněné o dobový rozhlasový záznam, najdeme tu dobovou techniku, řadu fotografií a původních tiskovin.

Pro diváky velmi atraktivní bude jistě interaktivní část výstavy, kde si každý z návštěvníků může vyzkoušet například moderování televizní zpravodajské relace nebo předpovědi počasí. Do éteru, tedy do výstavních prostor, můžete hovořit skrze mikrofon improvizovaného rozhlasového studia. Zajímavá je i část věnovaná mediální manipulaci, kde je na historických i současných příkladech dokladováno, jak snadná proměna reality skrze média je. "Nejde nám jen o vystavování předmětů, snažíme se je ukázat v nějakém příběhu. Například u výstavy o médiích jde o historickou ukázku přenosu informací, ale zároveň si klademe otázku, zda média ovlivňují nás, nebo my je," říká ve zvláštním vydání Hospodářských novin věnovaném výstavě (obdrží jej každý návštěvník) ředitel Národního muzea Michal Lukeš.

Za projektem a jeho roční přípravou stojí dlouhá řada jmen. Národní muzeum se soustavně studiem dějin a současnosti médií nezabývá, nemá tedy vlastní badatelské ani sbírkové zázemí. Klíčovou byla v tomto ohledu spolupráce muzea s Centrem mediálních studií FSV UK „CEMES“. Hlavní komisař výstavy Martin Sekera, sám působící na Katedře mediálních studií FSV UK, vytvořil tým právě se zaměstnanci katedry a CEMES, jmenovitě s doc. Janem Jirákem, doc. Barbarou Köpplovou, PhDr. Petrem Bednaříkem, PhDr. Janem Cebem, PhDr. Jakubem Končelíkem, Mgr. Jitkou Kryšpínovou, PhDr. Evou Šádovou, Alexandrou Blodigovou z Národního archivu a dalšími. Důležitou osobností byl i produkční výstavy Jan Michálek.

Část autorského týmu, zleva doc. Barbara Köpplová, doc. Jan Jirák a komisař výstavy PhDr. Martin Sekera.

Pomoc při realizaci projektu o celkovém rozpočtu, převyšujícím čtyři miliony, poskytla řada institucí, například Národní archiv ČR, Národní technické muzeum nebo Poštovní muzeum České pošty i soukromých firem. Výrazný podíl mají i sama média, po stránce technického zázemí byla důležitá spoluprádce s Českou televizí. Příprav se účastnily i další televize, rozhlas či některá tištěná média. „Zlaté časy“ potrvají v Národním muzeu do konce března příštího roku.

(sach)





Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.