18. června 2007
Jak si vybrat fakultu pro společenskovědní studia?
Václav Hampl
V českých novinách se v poslední době občas objeví více nebo méně zdařilé pokusy seřadit české vysoké školy a jejich fakulty podle kvality. Jedním z cílů tohoto chvályhodného snažení je poradit uchazečům o studium na vysokých školách, jak si z bohaté nabídky vybrat. Zajímá-li nás univerzitní sektor, je jistě podstatné posvítit si na vědeckou produktivitu jednotlivých institucí. Živý kontakt studentů s aktivní a mezinárodně přínosnou vědeckou prácí totiž tvoří jádro toho, čemu říkáme univerzitní vzdělání.
Je proto správné, že se právě na vědeckou výkonnost v minulém týdnu zaměřila analýza MF Dnes. Je také chvályhodné, že pro posouzení vědecké produktivity použila mezinárodně respektovaný parametr, totiž počet vědeckých publikací v databázi ISI a počet publikací ve špičkových vědeckých periodicích Nature a Science. Je ale třeba dodat, že tyto ukazatele jsou velmi vhodné pro posouzení vědecké aktivity přírodovědně a lékařsky zaměřených oborů, ale bohužel (přinejmenším prozatím) příliš dobře nehodnotí aktivitu v oborech humanitních. Tam je totiž častějším výstupem vědecké práce solidní rozsáhlá monografie (které ISI nesleduje) než kratší zprávy ve vědeckých periodicích.
Tento problém je dobře vidět v tabulkách MFDnes. Zatímco pro výkonnější fakulty v přírodovědné a lékařské kategorii je ukazatel ISI v řádu několika stovek, v oborech humanitních (vč. pedagogiky, práva apod.) nepřesáhne ISI tři desítky ani u největších fakult. Většina společenskovědních fakult je pak seřazena na základě pouhých několika publikací v ISI. Dvě třetiny ze 45 hodnocených společenskovědních fakult má méně než 3 záznamy v ISI; více než třetina (17 fakult) nemá žádný. Největší vliv na řazení fakult pak vlastně má druhý hlavní parametr MFD, totiž počet studentů. Např. i když koeficient MFD je více než čtyřnásobný pro Fakultu sportovních studií MU než pro Pedagogickou fakultu UJEP (0,9 vs. 0,2), je poněkud těžké uvěřit, že je prvně jmenovaná skutečně o tolik lepší, když obě mají po jediné publikaci v ISI, ale fakultě UJEP se toto číslo dělí větším počtem studentů. Koeficient MFD, jakkoliv je velmi vypovídající pro přírodovědné a lékařské fakulty, se tedy jeví jako málo použitelný až zavádějící pro fakulty společenskovědní.
Je tedy možné zájemcům o společenskovědní studia nějak kvalifikovaněji poradit? Poměrně velmi dobrý nástroj nám poskytuje hodnocení vědeckého výkonu českých institucí prováděné vládní Radou pro výzkum a vývoj (RVV). To na rozdíl od ISI zohledňuje i ty typy vědeckých výstupů, které jsou pro společenskovědní obory běžnější a navíc jim přidává váhu podle (odhadu) kvality. Je tedy možné postupovat stejně jako MFD, pouze ve výpočtu koeficientu nahradit ISI váženými výsledky podle RVV. Výsledky takovéhoto postupu jsou v přiložených tabulkách. Vidíme podstatně přesnější seřazení společenskovědních fakult. Stejným způsobem lze srovnat i celé vysoké školy (viz tab.). Tento postup má tu výhodu, že nejen více zohledňuje práci v humanitních vědách, ale sleduje i praktické výstupy u technických oborů (patenty a pod., které jsou součástí hodnocení RVV) a všem výsledkům přiděluje váhu podle kvality publikací.
Fakulty filozofické a společenskovědní |
VS |
Velikost |
RVV |
Koef RVV |
FF UK |
UK |
7.4 |
5487 |
742 |
FSV |
UK |
3 |
2026 |
675 |
ISS MU |
MU |
3 |
1770 |
590 |
FF OU |
OU |
2 |
752 |
376 |
FF MU |
MU |
6.9 |
1854 |
269 |
FF UP |
UP |
4.4 |
917 |
208 |
Filozof.-přírodověd. f. SU |
SU |
2.2 |
391 |
178 |
FF JČU |
JCU |
1.2 |
56 |
47 |
FHS UK |
UK |
1.8 |
78 |
43 |
FF UPar |
UPar |
1.3 |
28 |
22 |
FF ZČU |
ZCU |
2.7 |
25 |
9 |
FF UJEP |
UJEP |
0.2 |
|
0 |
FHS UHK |
UHK |
0.5 |
|
0 |
Fakulty právnické, ekonomické a informatické |
VS |
Velikost |
RVV |
Koef RVV |
Informatika MU |
MU |
2 |
6564 |
3282 |
Všechny fakulty VŠE |
VSE |
15.5 |
12964 |
836 |
Provozně ekonomická F. MZLU |
MZLU |
2.6 |
2004 |
771 |
Ekonomická F. VŠBTUO |
VSBTUO |
5.4 |
4129 |
765 |
F. podnikatelská VUT |
VUT |
1.3 |
960 |
738 |
Hospodářská F. TUL |
TUL |
1.3 |
858 |
660 |
F. ekonomicko-správní UPar |
UPar |
2.3 |
1191 |
518 |
F. managementu a ekon. UTB |
UTB |
3.1 |
1559 |
503 |
Obch. podnikatelská F. SU |
SU |
2.9 |
1456 |
502 |
Provozně ekon. F. CZU |
ZCU |
6.6 |
3269 |
495 |
Ekonomicko-správní F. MU |
MU |
3.4 |
1457 |
428 |
F. informatiky a managementu UHK |
UHK |
2 |
748 |
374 |
PF UK |
UK |
4.6 |
1239 |
269 |
F. sociálně ekon. UJEP |
UJEP |
1.9 |
457 |
241 |
F. ekonomická ZČU |
ZCU |
2.2 |
120 |
54 |
PF MU |
MU |
3.5 |
122 |
35 |
PF UP |
UP |
1.3 |
7 |
5 |
Apl. matematiky a managementu UTB |
UTB |
0.8 |
|
0 |
F. multimed. komunikací UTB |
UTB |
1 |
|
0 |
PF ZČU |
ZCU |
2.4 |
|
0 |
Fakulty pedagogické a tělovýchovné |
VS |
Velikost |
RVV |
Koef RVV |
FTVS |
UK |
2.2 |
1905 |
866 |
F. Tel. kult. UP |
UP |
1.8 |
1269 |
705 |
PedF JČU |
JCU |
3.2 |
1869 |
584 |
PedF TUL |
TUL |
2.3 |
1256 |
546 |
PedF UK |
UK |
4.3 |
2032 |
473 |
PedF UJEP |
UJEP |
4 |
1409 |
352 |
PedF OU |
OU |
3.2 |
597 |
186 |
PedF UP |
UP |
3.7 |
548 |
148 |
PedF MU |
MU |
5.2 |
722 |
139 |
PedF UHK |
UHK |
4.4 |
434 |
99 |
PedF ZČU |
ZCU |
3.3 |
81 |
25 |
F. Sport. stud. MU |
MU |
1.1 |
6 |
5 |
Srovnání vysokých škol |
RVV s váhou |
Velikost |
Koef RVV |
VŠCHT |
36065 |
4 |
9016 |
UK |
157417 |
41 |
3839 |
ČVUT |
68432 |
21 |
3259 |
VFU |
8082 |
3 |
2694 |
VUT |
42336 |
20 |
2117 |
UPar |
16542 |
8 |
2068 |
MZLU |
15384 |
9 |
1709 |
MU |
56010 |
33 |
1697 |
TUL |
10910 |
8 |
1364 |
JČU |
12391 |
10 |
1239 |
UP |
22095 |
18 |
1228 |
ČZU |
15634 |
15 |
1042 |
VSB-TUO |
20681 |
20 |
1034 |
VŠE |
12964 |
15 |
864 |
UTB |
8347 |
10 |
835 |
OU |
5327 |
8 |
666 |
ZČU |
10285 |
16 |
643 |
SU Opava |
2406 |
5 |
481 |
UJEP |
2891 |
9 |
321 |
UHK |
1182 |
7 |
169 |
Jihlava |
|
1 |
0 |