20. června 2007

Společenské a ekonomické překážky udržitelné dopravy

Společenské a ekonomické překážky udržitelné dopravy

V pondělí 18. 6. 2007 přijeli do Prahy na konferenci MOBIDAYS řešitelé významných evropských výzkumných a demonstračních projektů představit hlavní výsledky a využitelnost svého výzkumu a diskutovat možná řešení společenských a ekonomických překážek udržitelné dopravy.

Jak v úvodu konference připomněl profesor Bedřich Moldan, ředitel pořádajícího Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, doprava má nejen přispívat k dosažení udržitelného rozvoje, ale sama se musí stát udržitelnou. Cesta k tomuto cíli – především pak trvalému snižování negativních vedlejších dopadů na zdraví a životní prostředí – vede přes zlepšení využití potenciálu jednotlivých druhů dopravy, jejich součinnosti a přesunu k šetrnějším druhům dopravy. Problém energetické bezpečnosti přitom představuje velký podnět jak pro zvyšování energetických úspor a efektivity v dopravě tak i pro rozvoj alternativních paliv a pohonů.

Výsledky modelování dopadů rostoucích cen energií na mobilitu domácností a podniků získané v projektu STEPs, které představil profesor Michael Wegener z dortmundské poradenské společnosti Spikermann & Wegener, ukazují, že můžeme očekávat omezení mobility a snížení dostupnosti, které se odrazí na ekonomickém růstu rozsáhlých území Evropy, a to především ekonomicky rozvinutějších oblastí. Ke zmírnění těchto dopadů doporučil použít nástroje založené na integraci racionálního územního plánování a dopravních opatření, jako jsou zpoplatnění dopravy a investice do veřejné hromadné dopravy. Profesor Rainer Friedrich z Univerzity Stuttgart zdůraznil, že pro zpoplatnění dopravy, ale i hodnocení efektivity výdajů na rozvoj dopravní infrastruktury, je nezbytné sjednocení metodiky a rozsahu oceňování nákladů a přínosů dopravy a dopravní infrastruktury, včetně zahrnutí externích nákladů působených emisemi škodlivin, hlukem, nehodami a dopravními zácpami.

V další části konference věnované biopalivům nejprve Kes McCormick z univerzity v Lundu poukázal na to, že rozhodujícím spouštěcím mechanismem rozvoje trhu s biopalivy je dlouhodobá podpora vlády a poskytnutí daňových úlev. Luc Pelkmans z Vlámského institutu pro technologický výzkum za dva hlavní faktory pro zavádění biopaliv označil zemědělský potenciál a ekonomickou sílu země.

Možnosti rozvoje nákladově a energeticky nejefektivnějších způsobů výroby biopaliv 2. generace z dřevní hmoty nastínila Juliane Muth z koncernu Volkswagen. Různé podmínky v jednotlivých regionech Evropy povedou k pěstování různých druhů biomasy s různými náklady. První výsledky makroekonomické studie nicméně ukazují, že rozvoj výroby biopaliv 2. generace bude mít pozitivní efekt na ekonomický růst a zaměstnanost.

V odpolední části konference představil Reinhold Wurster z konsorcia HyWays evropský plán rozvoje využití vodíku. Podle něj budou vozidla s pohonem na vodík či palivovými články v roce 2020 představovat pouze několik procent celého vozidlového parku – roční prodej by se mohl pohybovat mezi 0,4 – 1,8 milionu vozidel. V roce 2030 by při maximální politické podpoře mohl počet osobních automobilů na vodík v EU15 dosáhnout 15–50 milionů.

Georges Feltz představil zkušenosti města Lucemburku s provozem autobusů na vodíkový pohon v rámci demonstračních projektů CUTE a HyFLEET:CUTE. Na základě zkušeností získaných během obou projektů převládá mezi zástupci zúčastněných měst názor, že autobusy na vodíkový pohon budou ve středně až dlouhodobém horizontu stabilní součástí vozových parků jejich dopravních podniků.

Probíhající demonstrační projekt využití vodíku v osobních automobilech v Lombardii a Porýní představil Ashok Rastogi. Z hlediska akceptace vodíkového pohonu je podle něj vhodnější argumentovat přínosem pro čistotu ovzduší ve městech spíše než ochranou klimatu – v této souvislosti varoval před jednostranným nadbíháním jaderné lobby z důvodu bezpečnosti dodávek energie.

Projekt MOBIDAYS, v rámci kterého se konference uskutečnila, má za cíl nalézt a prozkoumat silné stránky a překážky, se kterými se potýkají významné projekty v oblasti udržitelné mobility v EU i jinde ve světě. Projekt bude pokračovat dvěma dalšími konferencemi na podzim tohoto roku v Londýně a Římě, které se budou věnovat technickým aspektům udržitelné mobility a nejvýznamnějším demonstračním

projektům.

Další informace o samotné konferenci a projektu MOBIDAYS: ZDE a ZDE




Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.