17. září 2009
Na anketní otázky odpovídá Prof. MUDr. Marek Trněný, CSc.
Mohl byste nám prozradit, jaké povolání jste si představoval, že budete vykonávat, když jste chodil do základní školy a co nakonec rozhodlo o Vaší volbě?
Vzpomínám si na předškolní věk, kdy mě fascinovali popeláři, na prvém stupni základní školy mě učarovaly tehdy ještě často jezdící parní lokomotivy a povolání strojvůdce. V gymnazijním věku, na konci sedmdesátých let, jsem si hrál s myšlenkou studovat filosofii respektive teologii, ale zároveň jsem již začal pracovat v laboratoři a to spolu s vědomím možnosti skloubení určitého pohledu na svět s pomocí člověku, nezávislosti povolání lékaře, mě nakonec vedlo ke studiu medicíny.
Vybavíte si okamžik, kdy Vám vědecká činnost přinesla největší radost?
Věnuji se klinické medicíně a v tomto oboru si vzpomínám na několik okamžiků, kdy podíl na posunu lékařské vědy spojeny s vědomím bezprostřední prospěšnosti těchto výsledků pro konkrétního nemocného přinášejí skutečně hluboké uspokojení.
Za posledních dvacet let se věda hodně změnila. Jaký vývoj předpokládáte ve Vašem oboru v následující deseti letech?
Z pohledu hematologie, léčby nádorů to bude jistě podstatně výraznější zapojení znalosti biologických faktorů do diagnostiky, stanovení prognózy i léčby těchto onemocnění.
Ve svém projevu u příležitosti jmenování profesorů v říjnu 2008 ministr školství zmínil: „Akademický svět bývá někdy stereotypně vnímán jako centrum potenciálního odporu vůči stávajícímu společenskému uspořádání“. Jaké kroky byste doporučil budoucímu ministrovi školství?
Společnost je živý organismus, který ke zdravému fungování potřebuje plně rozvinuté všechny své složky. Politikům se často zdá, že preference uspokojení prvoplánových potřeb je nejdůležitější, ale rozumný hospodář se dívá dále. Podpora akademického světa, vysokoškolského vzdělávání, vědy je podporou, která své ovoce přináší v dlouhodobějším horizontu a často zprostředkovaně. Nezapomenout na to, že zdravá společnost nemůže fungovat bez těchto oblastí, vytvářet prostor pro jejich rozvoj a přesvědčit o této nutnosti ostatní politiky je základním úkolem ministra školství.