Mgr. Jiří Chvátal, RNDr. Věra Šťastná • foto: red. • 19. září 2012
Univerzita Karlova si drží své místo v žebříčku světových univerzit
Dne 11. září 2012 byly zveřejněny výsledky dalšího z celosvětových žebříčků vysokých škol, QS World University Rankings (QS). Ten náleží k nejstarším světovým žebříčkům vysokých škol, v letošním roce byl uveřejněn již po deváté (do roku 2009 ve spolupráci s Times Higher Education). Přes proměny metodologie se jeho kritéria (na rozdíl od způsobů jejich výpočtu1) od roku 2005 nezměnila, přičemž se dotýkají tří oblastí: vědy a výzkumu, studia a internacionalizace.
Prvním měřítkem vědecké činnosti je pro QS celosvětové šetření mezi akademickou obcí, jehož respondenti mají za úkol na základě deklarované znalosti oboru, země a regionu/regionů identifikovat až deset domácích, resp. až třicet regionálních nejlepších vysokých škol v oblasti vědy a výzkumu. Druhým je počet citací na akademického pracovníka v pětiletém období podle mezinárodní bibliografické databáze Scopus.
Kvalita studia je v QS odvozována od šetření mezi zaměstnavateli, které se opírá o obdobné principy jako šetření mezi akademickou obcí a snaží se identifikovat vysoké školy s nejlepšími absolventkami/absolventy, a poměru studentů a akademických pracovníků.
Měřítkem internacionalizace jsou dva indikátory, podíl studentů, resp. akademických pracovníků ze zahraničí na celku studentské, resp. akademické populace.
V porovnání s jinými globálními žebříčky QS přikládá větší váhu kritériím, která jsou založena na osobní zkušenosti a individuálním hodnocení. Šetření mezi akademickou obcí a zaměstnavateli tvoří polovinu výsledného skóre instituce, přitom rozhodně není zaručena rovnoměrnost rozložení odpovědí mezi regiony, není zveřejňována návratnost rozeslaných dotazníků a otázka kvality zde souvisí zejména s reputací dané instituce.
Ze zveřejněných údajů lze dopočítat, že v rámci šetření mezi akademickou obcí v roce 2012 2 pocházelo z České republiky přibližně 230 odpovědí, z podobně lidnatého Maďarska však 876 odpovědí. V podílu na celku odpovědí Maďarsko předčilo například Malajsii, Čínu či Rusko. Celkem osmdesát procent odpovědí pocházelo ze třiceti zemí (nejvíce ze Spojených států amerických a Velké Británie). Na možnou problematičnost tohoto šetření upozorňuje též neobvykle vysoká hodnota směrodatné odchylky (57,5 při průměru 69,3) tohoto indikátoru 3.
Podobně v rámci šetření mezi zaměstnavateli v roce 2012 například podíl odpovědí ze Singapuru (v absolutních číslech 610) předčil podíl z Brazílie či Ruska, přičemž třicet zemí dohromady složilo celkem 85 procent odpovědí. Z České republiky pocházelo celkem 56 odpovědí.
QS nezveřejňuje dostatečně podrobné parametry šetření. Bez vyhodnocení na základě těchto podrobnosti je obtížné říci, zda jsou mezi institucemi vskutku výrazné rozdíly či zda v pozadí stojí nerovnoměrné rozložení odpovědí, popř. aktivita konkrétních institucí (vysoké školy například mohou zpracovateli rankingu zasílat seznam nejčastějších zaměstnavatelů jejich absolventek/absolventů) či skutečnost, že QS zveřejňuje samostatné zprávy pro regiony Latinská Amerika a Asie.
Pozice Univerzity Karlovy se výrazně u těchto indikátorů neměnily, tj. šetření mezi akademickou obcí (z 203. na 202. místo) a zaměstnavateli (z 301.+ na 296. místo).
Univerzita Karlova pro rok 2012 celkově figuruje na 286. místě, tzn. o deset příček níže než v roce 2011. V této souvislosti je třeba říci, že tento pohyb není v rámci dané stovky ničím výjimečným: průměrná změna oproti roku 2011 v rámci první stovky činí 5 míst, v rámci druhé stovky 14 míst a v rámci třetí stovky 20 míst. Rozdíly mezi stovkami naznačují různou stabilitu umístění. Nabízí se otázka, zda se s klesajícím umístěním neprojevuje výrazně i vliv nepatrných rozdílů.
To lze pěkně ilustrovat na příkladu umístění Univerzity Karlovy v indikátoru počítaném jako poměr mezi studenty a akademickými pracovníky, jehož váha činí dvacet procent. Zatímco v roce 2011 tento poměr umístil Univerzitu Karlovu na 230. místo, v roce 2012 figuruje na pozici 301+, což na první pohled signalizuje hluboký propad; druhý pohled však ukazuje, že zatímco v loňském roce dosáhl tento poměr hodnoty 12,08 studenta na jednoho akademického pracovníka, v letošním roce činil 12,12. Z hlediska kvality vzdělávání, kterou by tento indikátor podle QS měl odrážet, jde o zanedbatelný rozdíl, zatímco v žebříčku přináší výrazný propad 4.
Dalším indikátorem, u něhož oproti loňskému roku Univerzita Karlova zaznamenala větší pokles, je podíl studentů ze zahraničí na studentské populaci, konkrétně o padesát míst. Meziročně se přitom podíl studujících ze zahraničí nepatrně zvýšil (ze 13,4 procent na 13,6 procent). Nabízí se obdobné vysvětlení jako v předchozím případě; navíc je třeba dodat, že podle zprávy QS bylo toto kritérium v roce 2012 „nejdynamičtější“: v rámci první stovky meziročně vzrostl počet studujících ze zahraničí o deset procent a právě toto kritérium rozhodlo o prvním místě MIT.
Oborově došlo k mírným poklesům i vzestupům, ne však o více než 10 míst, nepočítáme-li obory inženýrské, které nejsou zaměřením UK a ve kterých boduje spíše „nahodile“.
|
2011 |
2012 |
Social Sciences and Management |
229 |
239 |
Natural Sciences |
174 |
169 |
Life Sciences and Medicine |
250 |
250 |
Engineering and Technology |
325 |
376 |
Arts and Humanities |
184 |
174 |
Celkem |
276 |
286 |
Ze zemí bývalého východního bloku se před Univerzitou Karlovou v letošním roce umístily Lomonosovova univerzita (116), Humboldt-Universität zu Berlin (130), Petrohradská státní univerzita (253).
Univerzita Karlova v klasifikaci QS náleží do kategorie největších institucí, které se zabývají celým spektrem oborů a jejich výzkumná orientace je velmi silná. Mezi – z tohoto hlediska – stejné instituce, které se umístily ve třetí stovce, náleží: Universität Frankfurt am Main (201), Universität Hamburg (205), Indiana University Bloomington (210), Sapienza – Universita di Roma (216), Universidad Complutense de Madrid (226), University of Ottawa (240), Universita degli Studi di Milano (256), Universität Erlangen-Nürnberg (269), Universita degli Studi di Padova (298).
Již dříve, na počátku července 2012, se Univerzita Karlova umístila v oborovém žebříčku QS: v první dvoustovce figurovala v matematice, filozofii, moderních jazycích, farmacii, geografii, humanitních vědách, ekonomii, sociologii a statistice.
Níže uvedený graf ukazuje, že v rámci zemí, jejichž instituce jsou zastoupeny mezi prvními 400, došlo k nejvýraznějším posunům zejména u mimoevropských zemí – nejvýrazněji u Latinské Ameriky, dále např. v některých asijských zemí (Tchaj-wan, Jižní Korea apod.). O některých z těchto zemí je známo, že zlepšení své pozice v rankingu věnují vlády významnou pozornost – ať již cílenou politikou internacionalizace včetně finanční podpory či výraznou propagací mezi zaměstnavateli.
Závěr
Výše uvedená analýza ukazuje, že QS ranking o skutečné kvalitě institucí opět vypovídá omezeně. Dále se ukazuje, obdobně jako tomu bylo i u rankingu ARWU, že rozdíly mezi institucemi, zejména ve třetí stovce a dalších jsou velmi nepatrné, téměř zanedbatelné a příliš nemá smysl hovořit o poklesu či vzestupu, pokud se jedná o 10–20 míst. Ukazuje také, že nepatrné změny (navýšení počtu studentů na učitele o 0,04 vede k pádu více než 100 míst v indikátoru s váhou jedné pětiny. Přitom je to možné ovlivnit lepší evidencí nebo nepatrnou změnou metodiky sběru dat. Lze tudíž uzavřít pouze konstatováním, že Univerzita Karlova udržela své místo mezi nejlepšími 2 % světových univerzit, pro další zlepšování kvality však žebříček příliš impulzů nepřinesl.
Pozn�mky
1 |
V průběhu let se například změnila výchozí databáze pro výpočet bibliometrického indikátoru (přechod z Web of Science na Scopus) či způsob výpočtu celkového skóre, resp. skóre jednotlivých indikátorů (procentuální přístup, používaný do současné doby ARWU, byl vystřídán standardizovanými skóry). V roce 2011 byly poprvé vyloučeny auto-citace apod. |
2 |
Skóre tohoto indikátoru je odvozeno od posledních tří šetření. |
3 |
Údaj z roku 2011. |
4 |
Za poklesem Univerzity Karlovy v rámci tohoto indikátoru přitom mohou být nejen nepatrné početní rozdíly (směrodatná odchylka tohoto indikátoru dosáhla v roce 2011 hodnoty 0,2), ale i doplnění chybějících dat ze strany některých institucí: za domnělým poklesem kvality (pád o deset míst v rámci světa) tak může stát zlepšená evidence. |