Lucie Kettnerová • foto: red. • 21. listopadu 2012

Pražská univerzitní skupina Amnesty International uspořádala Romský týden

Lekci romštiny, koncert romské kapely Benga Show, vernisáž dokumentárního komiksu Keva nebo diskusi na téma inkluzivního vzdělávání. To vše přinesl Romský týden, jehož program skončil ve čtvrtek 15. listopadu.

V listopadu uplynulo již pět let od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu D. H. a ostatní versus Česká republika, v němž bylo rozhodnuto, že v České republice dochází k systémové diskriminaci dětí v přístupu ke vzdělání. „Stále velký počet romských dětí je nesprávně zařazován do základních škol praktických, kde se jim nedostává rovnocenného vzdělání. Tyto praktiky považujeme za diskriminaci. Právě na tento problém má poukázat Romský týden. Neomezuje se však pouze na problematiku diskriminace, ale snaží se také návštěvníky seznámit s romskou kulturou,“ říká za organizátory studentka Pedagogické fakulty UK Karolína Chloubová.

Romský týden zahájila v pondělí 12. listopadu vernisáž dokumentárního komiksu Keva, který popisuje život romské dívky z pražských Stodůlek. O dva dny později proběhla na Fakultě sociálních věd diskuse nazvaná Vliv médií na obraz Romů ve společnosti, do níž se zapojili mj. romistka a novinářka Saša Uhlová a mediální koordinátor Programů sociální integrace Člověka v tísni Martin Kovalčík.

Čtvrtek 15. listopadu byl vyhrazen debatě na téma inkluzivní vzdělávání, kterou hostila Pedagogická fakulta UK. „Inkluze je o rovnosti, díky níž by mohly chodit děti do školy v místě, odkud pocházejí. Tuto možnost jim i dává zákon o rovném přístupu ke vzdělávání,“ řekla v úvodu Klára Laurenčíková z České odborné společnost pro inkluzivní vzdělávání, která zároveň upozornila, že tímto krokem získává celá společnost. „Když se budou ve škole potkávat lidé z více kultur, budeme zakládat na pestrou společnost, v níž se lidé nebojí jinakosti.“

O své konkrétní zkušenosti se začleňováním romských děti do „normálních“ základních škol se podělili ředitelka ZŠ a MŠ Červený vrch Jana Matoušová a ředitel ZŠ a MŠ Praha Jan Korda (obě školy získaly za své aktivity v této oblasti certifikát Férová škola). Podle Jany Matouškové není inkluze stav, nýbrž cesta, neboť se jedná o nikdy nekončící proces. Jan Korda vyjádřil názor, že „je jedno, jestli je škola inkluzivní nebo exkluzivní, měla by být hlavně kvalitní, což znamená otevřená všem“. Zároveň ale volal po vzniku sítě škol, které by byly vhodné pro různé typy dětí, například s třídami pro malé kolektivy.

Odborný pohled založený na letech výzkumu do debaty vnesla doc. PaedDr. Eva Šotolová. Ph.D., z katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK, která na jaře letošního roku získala právě za aktivity v oblasti vzdělávání romských dětí od ministra školství medaili MŠMT prvního stupně. Ve svém příspěvku mj. upozornila na neexistenci kurzů romistiky na pedagogických fakultách. „Jazyková bariéra mezi romskými dětmi a pedagogem je významným problémem.“

Posledním diskutujícím byl lektor projektu Klíče pro život David Tišer, který má jako Rom osobní zkušenosti se začleňováním romských dětí do většinové společnosti.

Romský týden měl i svůj doprovodný program v podobě ukázkové hodiny romštiny, projekce filmů či hudebního vystoupení romské kapely Benga Show.






Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.