7. prosince 2010

Komentár: Reforma školstva

Čo znamená vysokoškolská reforma, čo obsahuje pojem reforma, reforma je potrebná vo vysokoškolskom prostredí alebo je potrebne zvýšiť platy pre vysokoškolských pedagógov, alebo vysokým školám chýbajú financie na režijný chod, alebo sa ma zmeniť kvalita vzdelávania študentov nie len študentov ale aj pedagógov? Študent prichádza na vysokú školu len pre diplom? Pedagóg ma na vysokej škole  svoje prednášky inovovať, alebo je to otázka slabej finančnej motivácie pedagóga? Sú to  otázky riešiteľné? Ako  sú riešiteľné, postupnom porady riešenia. Uvediem príklad: „Vysoká škola  musí prvom rade zvýšiť svoj renting v tuzemskom prostriedky, aby dokázala prilákať finančne prostriedky, zároveň musí konkrétne a jasné formulovať svoju finančnú potrebu „Žiadať o finančne prostriedky na inováciu vzdelávania študentov a pedagogických zamestnancov“. To je formulácia, ktorá uvádza pojem reformy, ale najprv si musí vysoká škola interne „vyčistiť školu“ selektovať finančne náklady a vzdelávacie aktivity. To znamená, ak na študenta vysoká škola dostáva finančne prostriedky a nevie hospodáriť s tokom financií, tak chyba je na ekonomickom oddelený. Vo vzdelávaný nie je zlý len študent, ale aj pedagógovia sú zlý, ktorý nepedagogicky podávajú prednášku. To značí, že merateľný výsledok vysokej školy je, ako dôkaze pracovať s nadaním študentom. Nie každý študent, ktorý dosahuje hodnotiace výsledky na „A“ je nadaný! V tomto procese sa hodnotí charakter osobnosti, a myšlienkové prechody. Vysoká škola si musí uvedomiť podstatu hodnotu vzdelania aby nestrácala nadaných študentov, ktorý dôkazu „vyhrávať“ Nobelove ceny, a rôzne vedecké prestížne ocenenia. Čim viac ma vysoká škola svoj program vzdelávania zameraný na kompetencie vzdelávania nadaných študentov tým viac vie pracovať sa nadaným študentom. Musí si dávať pozor na správne definovanie kompetencie vzdelávania nadaných študentov, aj študent z nepodnetnej strednej školy, alebo z nepodnetného prostredia je nadaný, dôležité je ho odhaliť.


Aký je rozdiel medzi Univerzitou a Vysokou školou, už vo svojom názve ma Univerzita, univerzitne vzdelávania. Študent univerzity ma profilovať svoje vzdelávacie kompetencie viac obsiahle vo svojom študijnom pláne, tak aby získané vedomosti flexibilne  adaptoval na trhu prace. Študent na vysokej škole je zameraný na špecifikáciu odboru a získava hlbšie vedomosti v danom odbore. Každý študent si ma uvedomiť svoju hodnotu vzdelania či je to na VS alebo Univerzite. Dôležité merateľné výstupy pre študentov sú  výskumné aktivity. 



Jan Čonka, FF UK





Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.