Škola jako místo setkávání aneb ukažme si, co vše se ve školách daří a zaslouží si pozornost
21. března 2011
V pořadí čtvrtý ročník konference nazvané Škola jako místo setkávání tentokrát s podtitulem Ukažme si, co vše se ve školách daří a zaslouží si pozornost se uskutečnil 18. března 2011 v prostorách Filozofické fakulty UK v Celetné ulici. Katedra psychologie, která je každoročním organizátorem setkání, připravila pro posluchače opravdu zajímavý a nabitý program, navíc opět stihla připravit sborník příspěvků ještě před zahájením konference.
Zatímco dopolední program byl pro všechny společný a realizovaný v plénu, odpoledne se mohli posluchači rozdělit do několika sekcí podle oblasti svého zájmů. Na výběr byly sekce Mateřské školy a 1. stupeň ZŠ aneb co vše lze dokázat s těmi nejmenšími, 2. stupeň ZŠ a střední školy aneb dospívání jako období intenzivního rozvoje a Škola jako místo setkávání (s přídechem psychohygieny a didaktiky).
Hlavní organizátorky konference PhDr. Lenky Krejčové, Ph.D., jsme se zeptali:
Jak se vybíralo jednotící téma pro letošní konferenci? My tak trochu čekáme, s čím přijdou sami přednášející. Letos se nám objevila dvě velká témata, a to rozvoj myšlení žáků a etická výchova. Právě etická výchova je tématem velmi aktuálním, neboť v této době se řeší, zda bude implementována do vzdělávacího programu v České republice. Koho najdeme mezi účastníky konference? Učitele mateřských, základní a středních škol a poradenské pracovníky, to znamená psychology a speciální pedagogy ze škol i PPP, středisek výchovné péče i speciálních pedagogických center. Mezi hosty najdeme i lidi z neziskového sektoru. |
|
„Existuje množství rozmanitých praktických témat, která nás aktuálně pálí a která přirozeně vyvstávají tak, jak se život mění a posouvá. Konferenční příspěvky se jimi zabývají. Některé víc reflektují bezprostřední praxi, jiné se snaží propojit tuto praxi s výzkumnými poznatky nebo s obecnějšími pohledy. V obou případech je však cíl stejný: podpořit kvalitní edukační praxi a tím i efekt působení školy.
Co však pokládáme za nesmírně cenné, že kromě příspěvků od autorů akademiků, kteří publikují často a pravidelně, jsme se dočkali příspěvků také ze škol. Každý rok se nám tak o něco více daří naplňovat myšlenku konference, na níž se potkávají lidé ze všech možných „koutů“ českého školství a nejen hovoří o tématech, která pokládají za významná a aktuální, ale také si navzájem ukazují, že stále mají odhodlání se dál rozvíjet a připravovat pro své žáky, studenty či klienty projekty, které si zaslouží ocenění i pozornost a které znamenají pokrok – pro děti, dospívající, ale také pro dospělé. Někdy je přeci těžké odpovědět na otázku, zda více učitelé rozvíjejí své žáky, nebo naopak žáci své učitele,“ uvádějí k letošnímu obsahu konferenčních příspěvků jejich editoři PhDr. Václav Mertin a PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D.
(Lucie Kettnerová)