28. dubna 2011

Didaktické studie nyní jako recenzovaný časopis

„Čím vzdělanější učitel, tím lépe pro naše žáky, pro budoucnost a zpětně i pro nás,“ říká doc. PhDr. Eva Hájková, CSc., z katedry českého jazyka PedF UK. Protože dlouhodobá didaktická příprava je pro budoucí pedagogy nezbytná, vydává katedra vlastní odborný časopis Didaktické studie.

Můžete nejprve zmínit cestu Didaktických studií od sborníku po recenzovaný časopis?

Didaktické studie vycházejí od roku 2004, nejprve v podobě recenzovaného sborníku odborných statí a didaktických aplikací vědeckých poznatků. Vydávání sborníků bylo umožněno finanční podporou pro publikování materiálů z rozvojových programů MŠMT ČR, které se mi podařilo každoročně pro různé projekty didaktiky českého jazyka získat. Během roku 2008 jsme s kolegy z lingvistického oddělení na katedře připravovali změnu sborníků na časopis, což se nám také povedlo.

První číslo časopisu vyšlo v r. 2009. (Didaktické studie, roč. 1, č. 1, monotematické číslo Didaktická pomůcka, hra a hračka jako edukační prostředek. Didaktické studie, roč. 1, č. 2, monotematické číslo Kdy je chyba chybou.) V roce 2010 byla obě čísla časopisu věnována významným životním jubileím bývalých členek katedry českého jazyka PedF UK, a to č. 1 paní doc. PhDr. Naděždě Kvítkové, CSc., a č. 2 paní prof. PhDr. Radoslavě Kvapilové Brabcové, CSc., na jejichž práci v lingvistické bohemistice a v lingvodidaktice češtiny s úctou navazujeme.

V současné době zpracováváme materiál pro č. 1 letošního, tj. 3. ročníku časopisu k tématu Sémantika v teorii a praxi jazykového vyučování. Příspěvků se sešlo mnoho, což nás těší a současně i zavazuje pokračovat do budoucna a udržet vysokou odbornou kvalitu časopisu. Tématem 2. čísla letošního ročníku Didaktických studií je Český jazyk a Pedagogická fakulta 1946-2011, jímž chceme přispět k nadcházejícímu významnému výročí Pedagogické fakulty UK v Praze.

Jaké je zaměření časopisu a jak často vychází?

Časopis vychází dvakrát do roka, uzávěrka pro příjem příspěvků do jednotlivých čísel vždy 1. dubna a 1. října. Lze jej nalézt v knihovnách pod čísly: ISSN 1804-1221, evidenční číslo MK E 19169. Kontakt na adrese didakticke.studie@pedf.cuni.cz nebo Mgr. Martin Wagenknecht, výkonný redaktor, katedra českého jazyka, Pedagogická fakulta UK v Praze, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1 Nové Město.

Časopis je evidován na Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice schváleném Radou pro výzkum, vývoj a inovace dne 25. června 2010. Jde o odborný recenzovaný časopis především lingvodidaktického bohemistického zaměření, který ve svých monotematických číslech někdy tyto hranice cíleně překračuje širším záběrem vymezené tematiky a přesahem i do obecně pedagogických a didaktických souvislostí a do dalších předmětů vyučovaných na zvoleném typu školy.

Redakční rada má mezinárodní obsazení. Jak došlo k navázání spolupráce?

V mezinárodní redakční radě pracují naši kolegové, se kterými jsme již v minulosti spolupracovali na řešení dílčích, především lingvodidaktických problémů. Udržujeme s nimi trvalé odborné kontakty, potkáváme se na vědeckých konferencích, připravujeme společné výzkumné projekty.

Pro koho je časopis primárně určen?

Časopis je určen všem zájemcům o široké spektrum problémů spojených s didaktikami předmětů vyučovaných na českých školách i v zahraničí.

Především chce být teoretickou platformou, zajímají se o něj pedagogové jak ve své pregraduální přípravě, tak i později, v praxi, může být však zajímavý i pro rodiče a prarodiče žáků. Jeho vydáváním chceme rozšířit možnost publikování nových poznatků v moderně pojatých oborových didaktikách.

Složení redakční rady Didaktických studií:

doc. PaedDr. René Bílik, CSc. – Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Slovensko

Mgr. Anna Gálisová, Ph.D., Fakulta humanitných štúdií Univerzity Mateja Bela, Banská Bystrica, Slovensko

doc. Dr. Natalja Ivashina, CSc., Bělorusskij gosudarstvennyj universitet, Minsk, Bělorusko

PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D., Pedagogická fakulta UK v Praze

Univ. prof. PhDr. Radoslava Kvapilová Brabcová, CSc., Literární akademie (Soukromá vysoká škola J. Škvoreckého), Praha

doc. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc., Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, Slovensko

Dr. Jaroslav Malicki, Ph.D., Ústav slovanské filologie Vratislavské univerzity, Vratislav, Polsko

Dr. Halina Pietrak-Meiser, Universität Konstanz, Německo

doc. PhDr. Anna Rýzková, CSc. – Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Slovensko

doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., Pedagogická fakulta UK v Praze

Předsedkyně redakční rady (a zakladatelka vyd. sborníků a čas. DidSt): doc. PhDr. Eva Hájková, CSc., Pedagogická fakulta UK v Praze.

NERV chce navrhnout, aby učitelům stačilo jen bakalářské vzdělání a pedagogický kurz. Myslíte si, že takový kurs dokáže nahradit současný systém pedagogických a didaktických předmětů, které student doposud absolvoval?

Představa navrhované redukce pregraduální přípravy učitelů je pro nás absolutně nepřijatelná. Chápeme, že ekonomický zřetel je významný, ale toto je opět příklad šetření na nesprávném místě. Čím vzdělanější učitel, tím lépe pro naše žáky, pro budoucnost a zpětně i pro nás. Během stávající pětileté přípravy studenti nejen získávají odborné poznatky a vytvářejí si dovednosti nezbytné pro svou budoucí pedagogickou dráhu, ale i osobnostně vyzrávají.

Zkrácením jejich studia možná nějakou korunu ušetříme, co ale ztratíme, bude nesrovnatelně větší.

Doc. PhDr. Eva Hájková, CSc., působí na katedře českého jazyka PedF UK. Je zakladatelkou nejprve sborníku, posléze časopisu Didaktické studie a v současnosti zastává pozici předsedkyně redakční rady.

(Lucie Kettnerová)







Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.