20. dubna 2012

Informace o zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 19. dubna 2012 a hlavní přijatá usnesení

  1. Zprávy z užšího předsednictva Rady VŠ

Předseda Rady VŠ doc. Fischer přednesl informace z Rady pro výzkum, vývoj a inovace.

Dále navrhl prof. Opatrného jako zástupce Rady VŠ do pracovní skupiny MŠMT pro novelizaci zákona 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ve znění pozdějších předpisů. Tato skupina má za cíl přípravu novelizace výše uvedeného zákona.

Usnesení:

Předsednictvo Rady vysokých škol nominuje prof. Opatrného jako zástupce Rady VŠ do pracovní skupiny MŠMT pro novelizaci zákona 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ve znění pozdějších předpisů.

Proběhla tajná volba nového člena Výboru Fondu rozvoje vysokých škol.

Užší předsednictvo Rady VŠ  navrhlo RNDr. Popelu za Radu VŠ a Mgr. Jašurka za SK RVŠ jako zástupce Rady VŠ do grémia pro přípravu materiálu MŠMT „Strategie rozvoje vzdělávání v ČR do roku 2020“

Usnesení:

Předsednictvo Rady vysokých škol nominuje RNDr. Popelu a Mgr. Jašurka jako zástupce Rady VŠ do grémia pro přípravu materiálu MŠMT „Strategie rozvoje vzdělávání v ČR do roku 2020“

Usnesení:

Předsednictvo Rady vysokých škol schválilo novou členku Výboru Fondu rozvoje vysokých škol ing. arch. Danu Matějovskou.

  Doc. Fischer informoval o zasedání Akreditační komise, které se uskutečnilo ve dnech 3. – 4. dubna 2012.

Usnesení: 

Předsednictvo Rady VŠ bere na vědomí zprávy z užšího předsednictva Rady VŠ.

  1. Zprávy ze studentské komory Rady VŠ (dále SK RVŠ)

Předseda SK RVŠ Mgr. Jašurek ve svém vystoupení zrekapituloval jednotlivá jednání o věcných záměrech zákonů: o vysokých školách a o finanční pomoci studentům, kde k věcnému záměru zákona o vysokých školách se jednalo o principech reformy a při jednáních o věcném záměru zákona o finanční pomoci studentům se probíraly okruhy problematických bodů, jako jsou okruhy příjemců, role institutu studentských půjček, sociální citlivosti, podpory práce/praxe při studiu jakou součásti finanční pomoci studentům, vztahu školného a věcného záměru zákona o vysokých školách. Dále informoval o usnesení k avizovanému záměru vlády ČR zavést zápisné na veřejných VŠ, přijatém na 4. schůzi SK RVŠ. Sdělil, že 5. dubna se sešla Reprezentativní komise pro rozpis rozpočtu veřejných vysokých škol. Mgr. Jašurek zmínil další aktivity SK RVŠ. Informoval o zahraničních pracovních cestách, kterých se účastnili zástupci SK RVŠ. Sdělil, že 22. 3. 2012 se uskutečnila na velvyslanectví SRN diskuse o školném V SRN, které se za SK RVŠ zúčastnil Mgr. Jašurek.

Usnesení: 

Předsednictvo Rady VŠ vzalo na vědomí zprávy o činnosti Studentské komory Rady VŠ.

  1. Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kap. 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech 2004 - 2012

Ing. Krčál, vedoucí samostatného oddělení koncepcí a analýz MŠMT představil analytický materiál MŠMT, který byl 3. dubna 2012 schválen poradou vedení MŠMT. Materiál vznikl na základě potřeb vedení skupiny III, ale také na základě opakovaných žádostí zaznívajících jak z jiných útvarů na MŠMT, tak např. od zástupců vysokých škol.

Cílem materiálu je podat co nejobjektivnější, nejtransparentnější a nejaktuálnější obraz vývoje financování sektoru vysokého školství (zejména veřejného) s důrazem na veřejné zdroje z kapitoly 333 a následně provést jeho srovnání se sektorem regionálního školství.

V první části materiálu jsou popsány zdroje dat, z nichž autoři čerpali, dále metodika a definice základních pojmů, které se posléze objevují ve všech částech materiálu. Snaha o maximální transparentnost vedla k tomu, že nejdříve je vysvětlen a analyzován vývoj jednotlivých skupin výdajů v obou sektorech, a teprve poté je provedena agregace dat a porovnání jednotkových výdajů.

Vzhledem ke skutečnosti, že oba sektory školství, regionální i vysoké, jsou financovány významně odlišným způsobem a k tomu, že v obou sektorech má např. pojem „normativ“ velice rozdílný obsah, je v materiálu velmi akcentována role vysvětlujícího textu a zároveň je kladen důraz na fakt, že obdobné indikátory lze srovnávat mezi sebou různými způsoby (např. problematika (ne)zahrnutí prostředků na výzkum a vývoj na vysokých školách nebo kombinovaných a distančních studentů do výpočtu jednotkových výdajů).

  1. Ekonomická problematika

a) Informace z Reprezentativní komise

Předsedkyně ekonomické komise Rady VŠ JUDr. Valová informovala o zasedání Reprezentativní komise dne 5. 4. 2012, kde se projednávalo vázání prostředků rozpočtu, zásady financování veřejných VŠ – část limity financovaných studentů, zahájení přípravy návrhu ústavního zákona o finanční odpovědnosti a rozpočtové kázni, revize koeficientů ekonomické náročnosti, analýza vnitřní skladby rezortních nákladů (regionální-vysoké školství) a zápisné. Vázání prostředků pro oblast veřejných VŠ bylo upřesněno na 450 – 560 mil. korun. Byly zmíněny priority: snížit počet studentů: podíl poprvé zapsaných snížit na 2/3 populace, podíl absolventů Bc pokračujících v NMg snížit ve střednědobém horizontu na 50%, posilovat kvalitativní parametry, podporovat kontraktové financování odvozené od normativního.

JUDr. Valová zmínila navržené změny pro rok 2013:

§ významnější snižování počtů v prvních letech studia

§ zapojení nezaměstnanosti na snižování počtů studentů

§ odlišný výpočet základny v jednotlivých kategoriích studií

§ odstranění možnosti navýšit počty bakalářů v důsledku poklesu v ukazatelích magisterských a doktorských programů

§ zvláštní přístup pro umělecké a neuniverzitní vysoké školy

Dále informovala o způsobu výpočtu limitu, započtení limitu, o specifickém přístupu v ukazateli A u neuniverzitních VŠ a uměleckých VŠ. Specifikovala celkové snížení limitů studií. Dále zmínila vznesené připomínky vznesené RVŠ a závěr MŠMT k těmto připomínkám.

JUDr. Valová informovala dále o zahájení přípravy návrhu ústavního zákona o finanční odpovědnosti a rozpočtové kázni v návaznosti na novelu zákona č. 218/2000 Sb. Je třeba odložit revizi koeficientů ekonomické náročnosti. K problematice zápisného sdělila, že dle informací, které jsou pouze v médiích by mělo zápisné činit 3000 – 3500 Kč za semestr. Jde o jednoznačnou vazbu na krytí deficitu rozpočtu VŠ.

      Usnesení: 

Rada VŠ žádá MŠMT ČR, aby Zásady a pravidla financování VVŠ obsahující pravidla pro stanovení limitu počtu zapsaných studentů byly zpracovávány s dostatečným předstihem před přijímacím řízením na jednotlivých školách a aby materiály projednávané na Reprezentativní komisi byly jejím členům zasílány s větším, přibližně třítýdenním, předstihem.


Rada VŠ žádá MŠMT ČR, aby v Zásadách a pravidlech financování VVŠ byl uplatněn princip delší časové stability jednotlivých zásad a parametrů tak, aby byly pro vysoké školy dopředu předvídatelné.

Rada VŠ opětovně důrazně upozorňuje na likvidační dopad současně platného střednědobého výhledu rozpočtu vysokých škol nejen na kvalitu, ale i na samotnou existenci veřejných vysokých škol.

Rada VŠ bere na vědomí předložený materiál MŠMT „Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech 2004 – 2012“ a ukládá komisím ekonomické a komisi pro strategie a rozvoj se předloženým materiálem dále zabývat.

b) Stanovisko k materiálu „Stanovisko AV ČR k opakovanému používání Metodiky hodnocení výsledků VaVaI (tzv. kafemlejnku) pro rozdělování institucionální podpory VO“"

Místopředseda Rady VŠ prof. Opatrný informoval o materiálu Akademie věd ČR, který její předseda prof. Drahoš předložil na 271. zasedání Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI). Materiál s názvem „Stanovisko AV ČR k opakovanému používání Metodiky hodnocení výsledků VaVaI (tzv. kafemlejnku) pro rozdělování institucionální podpory VO“, mj. říká, že „kafemlejnkem jsou výrazně znevýhodněny všechny veřejné výzkumné instituce (AV i resortní) ve srovnání s vysokými školami. Vysoké školy produkují větší množství bodů nikoliv větším výkonem, efektivitou výzkumu či kvalitou výzkumných pracovníků, ale v důsledku výrazně většího počtu výzkumných pracovníků a s tím spojenou skutečností, že výrazná část nákladů na produkci výsledků VaV je kryta z jiných zdrojů, než jsou výdaje na VaV.

Prof. Opatrný vyslovil polemiku se závěry prof. Drahoše a zmínil, že u tzv. kafemlejnku jde o metodu, která má i podstatná pozitiva: je to metoda transparentní, takže jasně exponuje své nedostatky a umožňuje zavádění korekcí (tento korekční proces již začal efektivně probíhat v posledních letech). K výtkám na adresu VŠ zmínil, že na základě veřejně dostupných dat jsou VŠ efektivnější ve tvorbě výzkumných výsledků, podrobil kritice: relevantnost použití počtu výzkumných pracovníků pro diskusi o efektivitě jednotlivých typů institucí a tezi, že VŠ dofinancovávají svůj výzkum z jiných zdrojů.

Vyslovil domněnku, že adekvátní reakcí na nižší efektivitu AV ČR v produkci bodů z veřejných financí by nemělo být ani obviňování stávající metodiky hodnocení výsledků ani snaha převádět část výzkumného rozpočtu od VŠ k AV ČR jakožto kompenzace za zdroje, které VŠ mají a AV ČR nikoliv.

Usnesení:

Rada VŠ bere na vědomí "Stanovisko k materiálu „Stanovisko AV ČR k opakovanému používání Metodiky hodnocení výsledků VaVaI (tzv. kafemlejnku) pro rozdělování institucionální podpory VO“" a pověřuje svého předsedu, aby s ním seznámil Radu pro výzkum, vývoj a inovace.

c) Stanovisko legislativní komise Rady VŠ k problematice zaměstnávání pracovníků na dohody v souvislosti s účinností zákona 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách

Předseda legislativní komise Rady VŠ JUDr. Hodulík sdělil stanovisko legislativní komise Rady VŠ k problematice zaměstnávání pracovníků na dohody v souvislosti s účinností zákona 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Uvedl negativní dopady tohoto zákona. Zmínil návrh úpravy zmíněného zákona.

5. Stav projednávání věcných záměrů zákonů o VŠ a o FPS

Předseda pracovní komise Rady VŠ pro strategie a rozvoj VŠ informoval o tom, že pracovní skupina MŠMT se zástupci RVŠ uskutečnila dvě jednání 29. 3. a 4. 4. k principům reformy. Zástupci RVŠ oponovali nový pracovní materiál. Diskuse proběhla v bodech diverzifikace, financování, autonomie a kvalita. V obsáhlé diskusi se zástupci RVŠ a ČKR shodli mimo jiné na tom, že došlo ke sblížení stanovisek, že Rada vysoké školy by měla mít výhradně kontrolní roli. Dále se ukázalo podstatné riziko kontraktů, protože MŠMT předpokládá jejich uzavírání na nižší částky, které snad umožní přežívání VŠ, ne rozvoj. Bylo konstatováno, že funkční místa jsou pojata obecně, nejsou vysvětleny kritické varianty, a jak při nich dojde ke stabilizaci a otevřenosti systému. Pracovní skupina neobdržela od MŠMT přislíbený finanční model (vzorce a data), který by umožnil verifikace výpočtů. Byla docílena shoda účastníků jednání, že rizika a obecnost témat VZZ žádají úpravy a konkretizaci VZZ podle diskuse v pracovní skupině. Úpravy zatím neprovedeny, MŠMT hodlá pouze tlumočit dosažený kompromis jako připomínky zástupců reprezentací legislativní radě a vládě.

Rada VŠ bere na vědomí průběžnou zprávu o jednáních pracovní skupiny od posledního zasedání P RVŠ.

Rada VŠ doporučuje MŠMT soustředit veškeré úsilí především na zásadní problémy resortu (evropské projekty, další krácení finančních prostředků VŠ), které hrozí zničujícími dopady i na VŠ.

Rada VŠ se zřetelem na zřejmé riziko, že nedopracované návrhy věcných záměrů zákonů se zejména v souvislosti se zcela nejasnou politickou situací vlády se opět stanou předmětem oprávněných kritických veřejných vystoupení občanů ČR, doporučuje MŠMT stáhnout věcné záměry zákonů a věnovat se jejich dalším úpravám v souladu se závažnými připomínkami Legislativní rady vlády, pracovní skupiny zástupců reprezentací VŠ a stanovisky Rady VŠ a České konference rektorů.

Rada VŠ opakuje požadavek na poskytnutí výpočtových modelů věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům (vzorce a vstupní data) k ověření výpočtů. Rada VŠ nepovažuje za možné spolehnout se jen na externí komerční subjekt, který dodal výsledky bez výchozích údajů, ze kterých by je bylo možné ověřit.

6. Různé

Složení Akreditační komise

Byl předložen materiál s návrhy na jmenování členů Akreditační komise s účinnosti od 1. září 2012.

Rada VŠ bere na vědomí předložený materiál k Akreditační komisi a konstatuje, že ve značné míře nebyly využity její návrhy na členy Akreditační komise. Rada VŠ dále tlumočí MŠMT opakující se hlasy z akademické obce, že někteří navržení členové Akreditační komise sami nesplňují požadavky, které při schvalování akreditací vyžadují a Rada VŠ upozorňuje, že tato skutečnost, pokud nebude včas analyzována a řešena, může vést k budoucím problémům akreditačního řízení.

Grantová agentura ČR

Rada vysokých škol vyjadřuje zásadní znepokojení nad důsledky neodborně zavedeného a použitého informačního systému, jehož neopravitelné selhání v průběhu podávání žádostí vedlo ke zrušení vypsané soutěže Grantové agentury České republiky v dubnu 2012. Selhání orgánu státu v průběhu organizace soutěže způsobuje bez ohledu na jeho příčiny citelné škody na straně vysokých škol i dalších vědeckých institucí mimo jiné i v důsledku zbytečného nárůstu celkového administrativního zatížení tvůrčích pracovníků.







Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.