Jitka Jiřičková • foto: Shutterstock • 24. dubna 2020

Tým Matfyzu vyvinul aplikaci na pomoc osamělým seniorům

Studenti a zaměstnanci Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy se zapojili do projektu Českého červeného kříže Zavoláme zpátky, který se snaží ulehčit život seniorům, kteří zůstávají doma kvůli riziku nákazy COVID-19. Za pouhé dva týdny naprogramovali aplikaci, díky níž mohou dobrovolníci ČČK prostřednictvím telefonických rozhovorů navázat kontakt s osamělými lidmi a snížit tak negativní dopady sociální izolace.

„Tým MFF vyvinul webovou aplikaci pro plánování a organizaci telefonní komunikace mezi seniory a dobrovolníky ČČK. Nejedná se pouze o jednoduchý formulář, který vidí senior při zadávání požadavku. Hlavní částí aplikace je infrastruktura pohánějící interní webové rozhraní pro dobrovolníky a supervizory z ČČK,“ rekapituluje hlavní prvky systému vedoucí Katedry softwarového inženýrství MFF UK Tomáš Skopal, který zajišťoval spolu s kolegou Martinem Nečaským koordinaci a komunikaci projektu.

Prostřednictvím kontaktního formuláře nebo telefonního čísla si mohou osamělí lidé objednat hovor s dobrovolníkem ČČK. Nejde ovšem o krizovou linku. Telefonáty jsou spíše běžnými volnými konverzacemi, jež seniorům chybí v poslední době nejvíce. Popovídat si lze o čemkoli, nicméně proškolení pracovníci jsou připraveni odpovídat i na aktuální otázky ohledně nového koronaviru a vysvětlovat souvislosti. Volání zpravidla není jednorázové, dobrovolníci se seniorům většinou věnují a pomáhají dlouhodobě. V současné době pomocí aplikace vyřizují okolo čtyřiceti telefonátů denně.

„Je skvělé, že se spolupráci mezi fakultou a ČČK povedlo domluvit tak rychle a během čtrnácti dnů byla pilotní verze aplikace na světě,“ pochvaluje si doktorand Miroslav Kratochvíl, pod jehož vedením tři studenti – autoři softwaru – Sofya Sherstneva, František Mejzlík a Radek Zikmund pracovali. „Aplikace umožňuje přiřazení seniorů dobrovolníkům, přičemž každý dobrovolník může mít na starosti více seniorů. Do komentářů k jednotlivým požadavkům se dají psát například poznámky o posledním telefonátu, takže pracovníci mají všechny informace pohromadě a mohou si je kdykoliv zobrazit a aktualizovat,“ představuje fungování aplikace v praxi Sofya Sherstneva.

Studenti si na vývoj aplikace našli čas i v poměrně nabitém jarním programu: „S neúprosně se blížícími termíny na dokončení bakalářské práce a dalšími věcmi dohromady to bylo trochu napjaté. Občas se mi stává, že si naložím věcí o trošku víc, než bych byl schopný v klidu zvládat, ale aspoň se potom člověk nenudí. Jinak žádný větší zádrhel se zatím neobjevil, ale aplikace je v provozu teprve krátce a až skutečný provoz může ukázat nějaké problémy, které při vývoji nebyly vidět nebo jsme je neodhalili,“ vysvětluje František Mejzlík.

„Všechno podstatné již studenti znali zhruba od druhého ročníku bakalářského studia, žádné komplikované technologie jsme nepoužili,“ představil program i vedoucí skupiny Miroslav Kratochvíl. Víc podobných drobných projektů by podle jeho názoru bylo zajímavé organizovat častěji. „Podobně jako Český červený kříž, potřebuje softwarovou podporu řada dalších neziskových organizací, občas i menší firmy nebo různé výzkumné skupiny,“ dodal Kratochvíl.

Tým MFF bude aplikaci ještě dále vylepšovat, upravovat a testovat a následně ji Českému červenému kříži předá i se zdrojovými kódy, aby ji mohl využívat dle svých potřeb.






Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Pokyny pro autory
Kontakty

REDAKCE
E-mail: iforum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.