20. září 2006
"Česká republika" - jak dobrá je to značka?
ZEMĚ JAKO ZNAČKY - exkluzivně pro iForum píše odborník na marketing Ing. Ladislav Kopecký - 1. ČÁST
|
Značky zemí představují v dnešním světě významný marketingový koncept. V době kdy země soutěží o pozornost, důvěru a respekt investorů, turistů, donátorů, medií či mezinárodních institucí se silná a pozitivně vnímaná značka země stává významnou konkurenční výhodou. Pro země začíná být životně důležité aby pochopily jak jsou nahlíženy světovou komunitou, jaké jsou jejich přednosti a nedostatky a jak jsou jejich lidé a produkty reflektovány v image značky země. |
Značka země je v tomto případě souhrnem vnímání země v šesti oblastech, které dohromady vytvářejí Nation Brand Hexagon. Šest bodů hexagonu tvoří turistika, export, zahraniční a domácí politika ( někdy nazývaná „governance“ neboli schopnost zemi kompetentně vést a řídit ), investice a imigrace, kultura a kulturní dědictví ( zde jsou zahrnuty také sportovní aktivity ) a v neposlední řadě lidé.
Většina zemí také do zahraničí prostřednictvím hexagonu komunikačních kanálů, akcí a chování vysílá své signály a zprávy. Jejich kumulovaný efekt v dlouhodobém horizontu vytváří značku země a její image. Některé elementy hexagonu ( jako například sport v zóně kultury a kulturního dědictví ) dokáží vytvořit globální příběh a image téměř přes noc ale pokud nejsou podporovány z jiných oblastí, rychle vyprchají. Nicméně Rusko a Čína vděčí vnímání své značky právě dlouhodobým investicím v oblasti sportu
Pro celkové hodnocení zemí je důležitá konzistence jednotlivých bodů hexagonu, všestrannost, přijatelný výsledek ve všech sledovaných oblastech. Katastrofické události jako bylo tsunami v oblasti Indického oceánu ukázaly nesmírnou zranitelnost zemí při zaměření na jedinou oblast průmyslu, v tomto případě na turistiku.
Konečný výsledek při budování image země je směsicí cíleného úsilí i zcela náhodných, nepředvídatelných záležitostí přičemž snahou každé země je to náhodné co nejvíce eliminovat. Problémem procesu utváření značek zemí je to, že emocionální vnímání země je silnější než skutečnost, že přesvědčení je silnější než logika.Dělící čára mezi emocionálním vnímáním a realitou nemá ostré kontury. Značky zemí se v mnoha případech chovají stejně jako značky firem či výrobků a co je obzvláště důležité, image značky země zanechává určitou stopu na téměř všem co z dané země pochází, počínaje produkty a konče lidským elementem. Jakkoliv racionální jsou rozhodnutí o tom kam jet na dovolenou, kde postavit továrnu nebo kde uspořádat olympijské hry, toto rozhodnutí se neobejde bez toho že by zanedbalo „pouhý“ image, reputaci či zvuk jaký má země ve světě. |
|
Je zcela nesporné, že image země má značný dopad na sociální, kulturní, ekonomickou a politickou budoucnost země.
V rodině značek zemí patří značka Česká republika k těm mladším. Započteme – li přechodnou okupační nálepku protektorátu Čech a Moravy, bude fungovat téměř 90 let. Přes své poměrné mládí toho hodně zažila – ČSR, ČSSR,ČSFR i současná ČR jsou především nástupnickou značkou Československa. Rozpad této značky nebyl zdaleka ukončen a v mnoha koutech světa prokazuje dokonce neuvěřitelnou životnost. Přes rozporuplnou podporu má tato značka velmi hluboké kořeny. Je názorným důkazem toho, že silná a historicky pevně zakotvená značka může žít svým vlastním životem aniž by byla systematicky řízena.
ZNAČKA ČESKÁ REPUBLIKA
|
Nový stát Československo měl pro budování image v roce 1918 dobré vstupní předpoklady. Československo patřilo mezi nejvyspělejší země světa. Byly nastoleny demokratické instituce, vytvořen pevný finanční a měnový systém jako základ rozvoje obchodu a průmyslu a položen důraz na vzdělání. V čele společenského, kulturního, politického a hospodářského života stály mezinárodně uznávané osobnosti. Jména jako Baťa,Kolben,Waldes, Laurin a Klement se stala synonymem podnikatelského důvtipu, píle a vynalézavosti. Tyto vlastnosti nezůstaly zcela zapomenuty ani po válečném období a čtyřiceti letech uzavřenosti do sovětského bloku. |
Totalitní řídící systém měl výhodu centrálního rozhodování. V okamžiku kdy šlo o to ukázat se světu v lepším světle, uvolnila strana ideologické opratě, centrálně nařídila a příležitost dostali ti schopní. Světové výstavy a řada dalších akcí a událostí mezinárodního významu, kterých se Československo v obdobích totality a centrálního řízení hospodářství účastnilo, byly přehlídkou československé dovednosti a fantazie. Image země na mezinárodním fóru utvářeli vynikající umělci, sportovci a také technická elita. Tvůrce polarografu a nositel Nobelovy ceny Heyrovský, vynálezce kontaktních čoček Wichterle, vynálezce bezvřetenového předení Rohlena, konstruktér tryskových stavů Svatý a celá řada dalších patřili k centrálně řízené značce Made in Czechoslovakia. Přestože byla tato značka obestřena sítí limitů, restrikcí a dogmat, vedlo to k jejímu odsobitému vnímání, které posílily události roku 1968. Potvrdily demokratické ambice země a vůli znovu se otevřít světu. Přes násilné ukončení demokratického procesu v srpnu 1968 se značka Czechoslovakia na čas vyčlenila z jednolité pospolitosti komunistických zemí. Návrat k liberálním a demokratickým principům po roce 1989 otevřel značce Československa nové příležitosti. Příznivým hospodářským a měnovým vývojem v letech 1990 až 1992, radikálním vstupem do privatizace a plynulým nastolováním demokratických principů získala země na „mentální“ mapě „Nové Evropy“ reputaci lídra. Rozdělení Československa v roce 1993 proběhlo klidně, bylo technicky zvládnuté a nemělo významnější vliv na transformaci ekonomického systému. Zvládnutí procesu rozdělení bylo pro obě nově vzniklé entity a jejich image přínosem. Z hlediska marketingových komunikací vzniknul sice nový produkt ale hodnota značky daná všeobecným vnímáním a povědomím ve světě se výrazně nezměnila. V celé řadě zemí nová skutečnost dokonce nebyla vzata na vědomí. |
|
Značka Československo projevila opět své pevné zakotvení a sílu. Její hlavní atributy jako kvalifikovaná, levná pracovní síla, geopolitická pozice evropské křižovatky, země vynikajících kulturních i industriálních tradic, země stabilní,demokratické,bezpečné a civilizované, které dominuje nezaměnitelná ikona Prahy se staly do dalších deseti let hlavním zdrojem spontánního vnímání a povědomí země.Jednotná koncepce řízení a systematického budování značky Česká republika a zejména vytváření nové, dynamičtější pozice však stále schází. V současné konkurenci zemí jde o deficit, který naši konkurenceschopnost ohrožuje. |
|
... (pokračování v 2. části)