Martin Benda, senátor AS FSV UK za IMS • 31. března 2004

Obsah dokumentu

  Argumenty pro vznik fakultního časopisu na FSV UK
  Předběžná koncepce fakultního časopisu
  Studentský list – náš vzor

Argumenty pro vznik fakultního časopisu na FSV UK


Martin Benda, senátor AS FSV UK za IMS

martin.is@centrum.cz, tel: 721470907


Diskuse o problémech českého vysokého školství probíhá téměř výhradně jen v rovině finanční. Pokud se univerzitám věnuje v médiích nějaká pozornost, většinou se hovoří o nedostatečném rozpočtu, odchodu vědeckých kapacit, špatném technickém stavu univerzitních budov atd. Nepopírám, že tyto problémy je třeba řešit, ale je nutné se vypořádat i se zcela jiným typem problému, který není tak docela podmíněn dostatkem státních financí.

Dnešní studenti jakoby ztratili zájem o věci veřejné, míra jejich angažovanosti stagnuje či spíše upadá. Projevuje se to např. již při volbách do fakultních akademických senátů. V případě slovutné Filozofické fakulty se volební účast pohybuje téměř v záporných číslech (nepřesahuje 5%). V případě letošních voleb do AS FSV byla situace výrazně lepší - volby byly platné hned po prvním kole, jelikož účast těsně přesáhla třetinovou hranici. Mnoho studentů však o volbách vůbec neví či netuší, k čemu akademický senát je. Na FF UK se vyskytují dokonce tací, kterým již samo slovo „senát“ či cokoli jiného, co se skrývá pod pojmem „občanskost“, přijde podezřelé.

Velmi problematická je organizace různých studentských akcí – především se to týká fakultních plesů, seznamovacích akcí pro zahraniční studenty, studentské happeningy, protesty, divadelní, debatní a jiné kroužky.

Všechny výše uvedené aktivity nejsou závislé na výši školních rozpočtů. Jejich životaschopnost je totiž závislá především na kvalitě vzájemné komunikace mezi vedením fakulty a studenty a mezi studenty samými. Taková komunikace v současnosti téměř neprobíhá nebo probíhá velmi ztuha a neefektivně (např. pomocí ad hoc setkání samospráv, kterých se i tak účastní jen hrstka lidí).

Ze současného stavu jasně vyplývá, že fakultě chybí médium, které by potřebnou komunikaci zprostředkovalo, a to formou kultivovanou a přehlednou. Slovem médium mám pak na mysli tištěný časopis, který se v daných školních podmínkách jeví jako optimální a který se osvědčil na mnohých zahraničních univerzitách. Fungování kvalitních západních univerzit bez školních novin či časopisu je v dnešní době nemyslitelné.

Cílem je tedy založit oficiální studentský časopis pro celou Fakultu sociálních věd UK. Je nabíledni, že jeho tvorba by měla být v kompetenci katedry nejpovolanější, tj. Institutu komunikačních studií a žurnalistiky.



Předběžná koncepce fakultního časopisu



Časopis je určen celé akademické obci FSV UK; studentům IMS, IPS, IKSŽ, IES, ISS, zahraničním studentům, pedagogům i ostatním zaměstnancům FSV UK. Důvod k jeho koupi by měl mít jak student ekonomie či mezinárodních vztahů, tak zaměstnanec sekretariátu ISS či děkan FSV.

Obsahem časopisu je především zpravodajství z fakulty – tzn. reportáže a zprávy o uplynulých událostech i oznámení o akcích, které se uskuteční v budoucnu (např. různé aféry, petice, pléna jednotlivých institutů, studentské akce, party International Clubu FSV, jednání AS FSV a AS UK, den otevřených dveří, studenstké soutěže, přijímací zkoušky, mimořádné přednášky či návštěvy). Časopis obsahuje rozhovory se zajímavými studenty a pedagogy (např. úspěšní i nespokojení studenti, noví pedagogové, vedení fakulty/univerzity, senátoři AS FSV, absolventi, zahraniční studenti). V časopise jsou zveřejňovány výsledky evaluací, senátních voleb, souhrnné statistiky přijímacích zkoušek, fakultní rozpočet a jiné významné dokumenty. Časopis představuje vědecké pracovníky z FSV a jejich projekty a nové publikace. Velká část je věnována názorům studentů i pedagogů, které se týkají FSV, studentského života, školství, ale i oborů, kterými se zabývají. Neméně podstatnou součástí časopisu jsou i fotografie a původní ilustrace. Akademický sport, humor (bulvární stránka, komix), cizojazyčné články zahraničních studentů (s doprovodným českým překladem) též nesmí chybět.

Periodicita je měsíční, přičemž tiskový formát je shodný se Studentským listem, jenž vychází na VŠE. Časopis FSV není jako časopisy Babylon či Agora zdarma, nýbrž prodáván za tržní cenu (odhadem 15,-). Kromě toho důvodu, že fakulta si nemůže dovolit rozdávat noviny zdarma, je tu hlavně předpoklad, že existencí tržního prostředí bude redakce motivována k lepší práci. Jsme přesvědčeni, že kvalitní časopis, ve kterém čtenář najde maximum zajímavých a pro něho důležitých informací, uspěje i tehdy, pokud bude prodáván za peníze. Při zhruba 2500 studentech FSV lze reálně dosáhnout nákladu až 600 kusů.

V případě, že si časopis svou čtivostí najde širokou čtenářskou obec, lze předpokládat i ziskovost celého projektu. Vysokoškolští studenti jsou totiž velmi atraktivní cílovou skupinou některých reklamních kampaní. Především u bankovních domů, mobilních operátorů, divadel, nakladatelství či obchodů s konfekcí lze očekávat zájem o inzerci v oblíbeném fakultním časopise. V konkrétním případě časopisu pro studenty sociálních věd lze očekávat zájem ze strany jazykových agentur, zahraničních kulturních institutů či low-cost leteckých přepravců, ale i státní správy či institucí Evropské unie.

Případný zisk z vydávání časopisu by plynul do Studentského fondu FSV, který podporuje další aktivity studentů.

Časopis má samozřejmě i svou internetovou verzi, na které jsou zveřejňována jednotlivá čísla ve formátu PDF (z komerčních důvodů vždy s jistým časovým odstupem).

Největší díl práce při tvorbě tohoto časopisu spočívá na studentech bakalářského cyklu Insitutu mediálních studií a žurnalistiky. Tvorba časopisu, který je určen skutečným čtenářům, je pro budoucí novináře jistě cennou zkušeností. Studenti žurnalistiky zajišťují převážnou část zpravodajství, design, sazbu, fotografie a jazykovou korekturu. Zhruba desetičlenná redakce je tvořena zástupci všech fakultních institutů. Například by bylo velmi vhodné, aby inzerci měl na starosti student ekonomie. Ankety a průzkumy veřejného mínění by měly být záležitostí studentů sociologie. Na humanitně orientované škole lze předpokládat, že do časopisu budou přispívat i ostatní členové akademické obce.



Studentský list – náš vzor



Inspirací je pro nás již zmíněný Studentský list (www.ilist.cz), který již několik let vychází velmi úspěšně na Vysoké škole ekonomické. VŠE čítá zhruba 16000 studentů a SL vychází v nákladu 3000 kusů, přičemž časopis je během dvou dnů vyprodán. O inzerci v SL je velký zájem (jazykové agentury, Oskar, Hospodářské noviny, Delloite and Touche, ale i divadla, kluby, neziskové organizace apod.), díky čemuž dnes SL hospodaří se ziskem. Je nutné zdůraznit, že univerzita do projektu v podstatě žádné peníze nevložila, pouze redakci poskytla redakční místnost. Studenstký list dnes sehrává na VŠE velmi důležitou roli, je pro studenty i profesory hlavním a uznávaným zdrojem informací a co je nejdůležitější - SL stmeluje univerzitní komunitu a napomáhá k rozvoji občanské společnosti.


Tradice vysokoškolských časopisů není v české společnosti přiliš zakořeněna, ale to neznamená, že tomu tak musí být i nadále. Časopisem (a ne jedním!) se dnes pyšní většina kvalitních západních univerzit a nejinak by tomu mělo být v České republice.

FSV UK a její Institut komunikačních studií a žurnalistiky by měla následovat příkladu uznávaných západních univerzit a naší Vysoké školy ekonomické a připojit se tak k dobré tradici školních časopisů.





Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.