vv • 26. listopadu 2008

Seminář pro asistenty při studiu



Speciální seminář pro studenty, kteří uvažují o poskytování asistenční služby postiženým kolegům, uspořádalo letos  (25/11/2008) již podruhé Informačně-poradenské centrum Univerzity Karlovy (UK).


„Cílem semináře je předat kvalitní základní informace o tom, jak přistupovat k lidem se zdravotním postižením. Naším záměrem je zvyšování kvality asistence při studiu,“ vysvětluje Alice Rytychová z Kanceláře pro studenty se speciálními potřebami UK.


První půlhodinka semináře byla věnována informacím o fungování projektu asistence při studiu na UK. Na obecný úvod navázala Mgr. Pavlína Šumníková, učitelka speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě UK. Paní Šumníková se dlouhodobě zabývá asistencí a integrací postižených osob, nejprve pracovala se sluchově postiženými, v současnosti se věnuje zrakově postiženým osobám. Posluchačům předala mnoho praktických informací. Upozornila na nutnost chápat funkční vidění klienta, tedy nejen „znát diagnózu“, ale především rozumět tomu, jak klient skutečně vidí a nevidí, a chápat, které činnosti a jakým způsobem jsou u takto postiženého člověka ztíženy nebo vyloučeny. „Můžete třeba vidět člověka s bílou holí, který se jen díky ní dobře orientuje v prostoru. Avšak když dojde na zastávku, úplně normálně si začne číst v jízdním řádu. To není simulant. Jeho vada mu umožňuje zaostřit na drobný výsek uprostřed normálního zorného pole, ale zamezuje mu mít dobrou představu o prostoru kolem sebe,“ vysvětlila například.

Lektorka nejprve představila množství variant, jak může zraková vada vypadat. Následně vysvětlila, jakým způsobem asistenci zrakově postiženým lidem poskytovat, a přidala tipy na kontaktní organizace nevidomých či slabozrakých. Podobným způsobem seznámila Mgr. Miroslava Kotvová posluchače s problematikou asistence sluchově postiženým osobám a Tomáš Lanc, student Filosofické fakulty UK, popsal, jak pomáhat lidem s postižením pohybovým.


Praktické informace doplnil PhDr. Zbyněk Galvas z Filosofické fakulty přednáškou s názvem Psychická úskalí pomáhajících profesí. Popsal některé nejznámější problémy, jež se mohou vyskytnout ve vztahu asistent – klient, a upozornil na některé typické tendence, které mohou ohrožovat korektní vztahy, např. posouvání vlastních hranic. Vyzdvihl podstatnou roli supervizorů, kteří by měli pracovat s asistenty a pomáhat jim vyhnout se situacím, které mohou být pro některého z obou partnerů asistenční dvojice krizové.


Seminář trval od rána do pozdních odpoledních hodin. Zúčastnilo se ho sedm studentek Univerzity Karlovy. Asistenční služba je projektem určeným studentům UK na straně klientů i asistentů. Asistenční služba je honorována 60 korunami na hodinu, které jsou formou stipendia vypláceny asistujícím studentům každé čtvrtletí. Projekt je financován z grantu MŠMT.




Další  informace k této problematice lze nalézt v publikaci


 „Informace pro studenty se speciálními potřebami na Univerzitě Karlově v Praze“




a na webu: http://ipc1.cuni.cz/handicap/








Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.