Mezinárodní konference ukázala nové možnosti spolupráce na poli vzdělávání učitelů

15. března 2010


Ve dnech 26.-28. 2. 2010 se na PedF UK uskutečnila mezinárodní pracovní konference ATEE Winter Conference "First class learning, first class teaching, first class teacher education: the primacy of Early Years, Primary Education and ICT for the future of Europe"

Jednalo se o konferenci evropské asociace ATEE (The Association for Teacher Education in Europe). Cílem této nevládní neziskové organizace je zvýšení kvality vzdělávání pedagogických pracovníků a podpora profesního rozvoje učitelů a jejich vzdělavatelů na všech stupních a typech škol a školských zařízení. Asociace sdružuje nejen organizace, ale i jednotlivce zabývající se výzkumem i praxí pregraduálního a dalšího vzdělávání učitelů napříč celou Evropou a usiluje o aktivní dialog a mezinárodní výměnu zkušeností. Podporuje vznik mezinárodních sítí, připravuje expertní doporučení pro vzdělávací politiku, vydává recenzovaný odborný časopis  European Journal of Teacher Education a pořádá pravidelně na přelomu srpna a září mezinárodní konference. V posledních letech byl program těchto aktivit rozšířen o tematicky zaměřené pracovní konference, které se setkávají s velkým ohlasem a úspěchem. ATEE pracuje v patnácti tematických skupinách, nazvaných „Research a Development Centers“ (RDC), letošní pražská zimní konference byla věnovaná problematice předškolní výchovy a vzdělávání na 1. stupni ZŠ, ICT v přípravě učitelů a ICT ve vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku.

Pedagogická fakulta UK je aktivním členem ATEE, je zastoupena jak v mezinárodním výboru, tak v řízení tematických skupin této asociace. Na přípravě a organizaci letošní pražské konferenci se podílely především katedra informačních technologií a technické výchovy a oddělení pro zahraniční vztahy, tematické workshopy připravila pro účastníky i další pracoviště fakulty. Řada účastníků konference si vyzkoušela pod vedením zkušeného týmu z katedry výtvarné výchovy výtvarné techniky s využitím počítačových technologií. Mladí doktorandi z katedry informačních technologií a technické výchovy, katedry primární pedagogiky, katedry matematiky a didaktiky matematiky a katedry výtvarné výchovy PedF UK využili příležitosti, aby na mezinárodním fóru představili výsledky své výzkumné práce.

Konference se zúčastnili vzdělavatelé učitelů z celé řady zemí, vedle hostitelů z České republiky přijali pozvání odborníci z univerzit ze Slovenska, Itálie, Norska, Nizozemska, Belgie, Bulharska, Irska, Turecka, Polska, Španělska, Litvy, Velké Británie, Švédska, USA a Nového Zélandu. Dalšími hosty byli studující prestižního mezinárodního magisterského studijního programu Erasmus Mundus in Special Education Needs z Austrálie, Arménie, Etiopie, Gambie, Ghany, Indonésie, Malawi a Malajsie.

Za účasti Dr. Giovanni Polliani, prezidenta ATEE, jednání konference slavnostně zahájila děkanka PedF UK doc. Radka Wildová.

Úvodní hlavní referát týkající se podpory profesního rozvoje učitelů v praxi škol přednesla profesorka Diane Yendol-Hoppey z West Virginia University z USA. Paní profesorka představila priority své práce na poli počátečního a dalšího vzdělávání učitelů. V neformálním rozhovoru pak prozradila, že „překonávání bariér mezi teorií a praxí je evergreenem učitelského vzdělávání snad ve všech zemích a systémech přípravy učitelů. Po mnoha letech praxe jsem dospěla ke třem zásadám, kterými se ve své práci snažím denně řídit. Za prvé, hledej způsoby, jak svoji práci co nejvíce přiblížit k praxi škol, k učitelům a ke studentům. Za druhé, využívej širokou paletu na praxi založených metod, nástrojů a způsobů profesního učení a podporuj budoucí učitele i jejich kolegy ze škol v tom, aby se reflektivní učení z praxe stalo samozřejmou součástí jejich práce. Za třetí, systematicky studuj nové pedagogické směry a inovace ve vzdělávání, podílej se na jejich aplikování a zkoumání bok po boku se svými  kolegy z praxe.“

Další plenární referát přednesl profesor Arne Trageton z Haugesund University College z Norska. Jeho příspěvek se zabýval prvopočátečním čtením a psaním a ve svém emotivním vystoupení ukazoval možnosti a perspektivy využití počítačů v metodice utváření a rozvoje těchto dovedností na základě tvořivého psaní na počítači u žáků primární školy. “Revolucí není počítač sám o sobě, ale revoluční je myšlenka, že prostřednictvím tvořivého psaní na počítači naučíme žáky číst. Naše experimentální třídy ukazují velmi slibné výsledky, tvořivé psaní na počítači vede k rychlejšímu a hlubšímu rozvíjení čtenářské gramotnosti, než je tomu v běžných třídách. Naši žáci velmi brzy píší a tisknou knihy s vlastními příběhy, které si sami ilustrují, a vedle lepších znalostí a dovedností tak získávají i pozitivní postoje ke čtenářství a vlastní písemné tvorbě. Nácvik psacího písma nepovažuji v dnešní době za důležitý, dle mého názoru by se bez něj žáci zcela obešli, prozatím bych jej alespoň posunul až do třetí třídy základní školy.” Vystoupení pochopitelně vyvolalo živou diskusi účastníků konference.

O své zkušenosti s řešením mezinárodního projektu „One Lapton Per Child“ v Africe a Latinské Americe se ve svém plenárním vystoupení podělil s účastníky konference profesor Frederik Questier z Belgie. Profesorka Liz Butterfield z Nového Zélandu představila vzdělávací projekt “Digital Citizenship Education for the Very Young: the Example of Hector’s World®”, který mimo jiné usiluje o výchovu dětí k bezpečnému používání digitálních technologií.

Jednání pracovní konference dále probíhalo v tematických sekcích, účastníci jednali u kulatých stolů a pracovali ve workshopech, proběhla prezantace posterů, součástí konference byl i kulturní a společenský program, v němž vystoupil studentský orchestr Collegium Paedagogicum pod vedením doc. Marky Perglerové z katedry hudební výchovy.

V závěrečném plenárním jednání se účastníci vyjadřovali k tomu, do jaké míry byly naplněny hlavní myšlenky konference, ocenili její odbornou úroveň a perfektní práci celého organizačního týmu, a společně v pracovní přátelské atmosféře pod vedením Dr. Glynna Kirkhama z Velké Británie zformulovali závěry a myšlenky tohoto mezinárodního fóra.

Doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc., proděkanka pro zahraniční vztahy PedF UK






Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.