30. března 2010

Jsou národní standardy odborné zdravotní péče ryze odbornou záležitostí? Tisková zpráva 1. LF UK

Informace o průběhu přípravy a vyhlášení Veřejné zakázky (VZ: 60040727, číslo objednávky: mz0110) Ministerstvem zdravotnictví ČR „Generální řešitel projektu tvorby národní sady standardů odborné zdravotní péče – tvorba systému, jeho plnění a související služby“.  

Konání Ministerstva zdravotnictví v nás budí pochybnosti o transparentnosti, rovném zacházení a zákazu diskriminace při zadání veřejné zakázky a krocích v průběhu tohoto výběrového řízení vzhledem k následujícím skutečnostem:

1. Ministryně zdravotnictví ve svých vyjádřeních opakovaně zdůrazňuje nutnost a nezbytnost tohoto projektu pro české zdravotnictví, které je třeba bez odkladu začít řešit.

Toto byl jeden z důvodů, proč jsme nepodali námitku proti rozhodnutí na ÚHOS.

Je nutno připomenout že „finanční stabilita projektu je postavena na zdrojích dostupných z Integrovaného operačního programu, prostřednictvím kterého lze na příslušné aktivity získat dotaci z fondů Evropské unie v časově ohraničeném programovém období 2007?2013“.

A najednou je soutěž zrušena!!

Nezpochybňujeme právo MZ, tedy zadavatele, využít zákonné možnosti zrušit zadávací řízení, postrádáme však vzájemnou souvislost mezi nutností a nezbytností tohoto projektu a jejím zrušením

2. Ptáme se,  zda Ministerstvo zdravotnictví zruší veřejnou zakázku včetně podlimitních zakázek a zakázek malého rozsahu v případě, že zájem projeví jen jeden uchazeč, a v kolika procentech případů tak činí??

Domníváme se, že tomu tak není !!

3: Mluvčí MZ ČR uvedl dne 11. 2., že spolupracují na tvorbě standardů se zdravotními pojišťovnami a odbornými společnostmi. Většina se zapojila už v přípravné fázi v roce 2008, kdy také vzniklo Odborné fórum pro standardizaci zdravotní péče. Lékařská komora je pod nynějším vedením spíše politická organizace, proto přizvána nebyla. „Standardy jsou ryze odbornou záležitostí, kterou nelze vztahovat na období před volbami či po volbách, stejně jako pacienti jsou léčeni před volbami i po nich,“ zdůraznil Sršeň.

Z tohoto pohledu se můžeme domnívat, že Univerzita Karlova a její 1. lékařská fakulta asi nejsou odbornými institucemi pro tuto problematiku, když ministerstvo ani její nabídku neposoudilo.

4. Rozpočet projektu a jeho výše.

Tvorbu národní sady standardů zadalo ministerstvo 11. ledna 2010 na stránkách Informačního systému o veřejných zakázkách odhadovaná hodnota zakázky 124 925 167 Kč bez DPH., resp. 149 910 200 Kč vč. DPH (z toho podíl EU: 118 321 979,55 Kč).

„Cena se odvíjí od zkušeností z pilotních programů tvorby standardů v ČR i praxe EU.“

Cena pro řešení projektu, který navrhlo sdružení vedené 1. LF UK,

je 68 978 000 Kč bez DPH, což je 55 % hodnoty, na kterou byla zakázka vypsána.

Tato skutečnost v nás budí vážnou pochybnost a podezření o způsobu výše nastavovaní ceny veřejných zakázek. Jestli je postupováno obdobně při odhadu ceny i v jiných zakázkách dle tzv. zkušenosti či expertních názorů by se mohlo v resortu zdravotnictví ušetřit na další aktivity a činnosti.

Podrobnější údaje

„Generální řešitel projektu tvorby národní sady standardů odborné zdravotní péče – tvorba systému, jeho plnění a související služby.“  

Odhadovaná hodnota zakázky 124 925 167 Kč bez DPH., resp. 149 910 200 Kč vč. DPH (z toho podíl EU: 118 321 979,55 Kč)

byla zadána jako součást řešení projektu financovaného ze strukturálních fondů EU (IOP):

CZ.1.06/3.2.01/03.06015; Projekt tvorby národní sady standardů odborné zdravotní péče,

který MZČR schválilo v rámci IOP : Integrovaný operační program, 3. výzva,  oblast podpory 3. 2 Služby v oblasti veřejného zdraví, aktivita 3.2c řízení kvality a nákladovosti systému veřejného zdraví

Datum schválení financování projektu z IOP : 28. 9. 2009

Datum zahájení realizace:                              1.11. 2009

Doba realizace:    48 měsíců (z toho 43 měsíců dodávka generálního řešitele)

Datum ukončení:  30. 9. 2013

Termíny vyhlášené MZ ČR

VZ na generálního řešitele byla již součástí realizace výše zmíněného projektu:

Původní vyhlášení :                                      8. 1. 2010

Zveřejnění:                                                  11. 1. 2010

Původní lhůta pro předložení nabídek:   24.2.2010

            *Prodloužení o 1 měsíc

Nová lhůta:                                               24.3.2010

Zrušení                                                      24.3.2010

Co projektu předcházelo:

VZ se koná v rámci řešení projektu MZ ČR zaměřeného na tvorbu standardů odborné zdravotní péče. Tento projekt si MZ vysoutěžilo v srpnu 2009 v rámci 3. výzvy z projektu IOP – prioritní osa 3.2 c. V tomto případě bylo MZ tím, kdo výzvu zadával, i tím, kdo dával nabídku – nastavení to umožňovalo – de facto vymezovalo MZ jako jediného oprávněného předkladatele nabídky.

Projekt zaujme především dvěma atributy: detailně specifikovanými nároky na experty pro jednotlivé oblasti  (např. počet zaměstnanců nemocnice, kterou ve své kariéře řídili) a dále cenou, která je nepřiměřeně vysoká.

Specifickým případem je požadavek na „dodávku zdravotních standardů“ ve smyslu vypracování na zakázku, což je jedním z referenčních požadavků na uchazeče. V takovém smyslu je pravděpodobně jediným subjektem v ČR, který toto splňuje Národní referenční centrum, které nedlouho před zahájením projektu dostalo od MZ zakázku na zpracování modelových standardů.

Díky výše uvedeným okolnostem bylo okolo projektu mnoho diskuzí, včetně dopisu prezidenta České lékařské komory. Pochybnosti o vyhlášení těsně před koncem mandátu úřednické vlády odůvodnila ministryně zdravotnictví nutností nedostat se do prodlení, které by mělo za následek nevyčerpání prostředků ze strukturálních fondů EU.

Co se dělo po vyhlášení:

Po vyhlášení 1. lékařská fakulta UK, které se problematikou řešení systémů ve zdravotnictví dlouhodobě věnuje, si vyžádala dokumentaci a začala vytvářet tým pro přípravu nabídky k této zakázce. Požádal jsem rektora Univerzity Karlovy o zmocnění jednat v této záležitosti, který mne zmocnil jednat jménem Univerzity dne 29.1.2010. Oslovili jsme Českou lékařskou společnost J. E. Purkyně a její vybrané odborné společnosti a Českou kardiologickou společnost se žádostí o spolupráci při realizaci tohoto projektu.

Byli jsme osloveni dalšími subjekty o možné participaci při vzniku konsorcia a po dalších jednáních vzniklo konsorcium, kde dominujícím a hlavním řešitelem je 1. lékařská fakulta UK spolu s Aksys s.r.o., HPI s.r.o., Advia.

Víme, že další subjekty připravovali nabídku včetně Národního referenčního centra.

V rámci žádosti o sdělení dodatečné informace zadavatel zaslal možným uchazečům pouze 4 odpovědi –  otázky nebyly složité, spíše „technického“ rázu.

Rozhodnutí o změně termínu k odevzdání nabídek

Den před otevíráním obálek byl v 16:33 hodin odeslán od kontaktní osoby zadavatele mail se zněním „že zadavatel rozhodl o změně termínu pro podání nabídek k veřejné zakázce o jeden měsíc a že příslušný formulář byl odeslán do ISVZ“, přičemž nebyl zde uveden důvod.

I přes uvedené, 1. LF UK podala svoji nabídku (podána v tomto termínu byla pouze nabídka uchazeče) a dožadoval se otevírání obálek, nebylo mu ale vyhověno.

Následně bylo zjištěno, že formulář se změnou byl odeslán do ISVZ dne 23. 2. 2010 (tj. den před původně stanovený termín otevírání) a ke zveřejnění došlo až 26. 2. 2010 (tedy 2 dny po původně stanoveném termínu pro otevírání obálek).

Prodloužení lhůty proběhlo bez řádného odůvodnění, pár hodin před jejím vypršením. Oficiální zdůvodnění na námitku předkladatele se odvolávalo především na nutnost zpřesnění části týkající se nabídkové ceny – rozepsání ceny po plněních a nepřekročit maximální limity v jednotlivých plněních. Údajně v souladu s pravidly IOP – nic takové v příručkách však explicitně uvedeno není. K žádné jiné úpravě, kromě posunutí data zahájení realizace dodávka již nedošlo.

1. LF UK podala námitky a jejich předmětem bylo, že:

- nedošlo k naplnění ust. § 40 odst. 5 z.č. 137/2006 Sb., neboť uchazeči není známa žádost o dodatečnou informaci dodavatele ani mu nebyla oznámena další dodatečná informace, která by opravňovala zadavatele k prodloužení lhůty – porušení zásady rovného zacházení a transparentnosti

- v souladu s ust. § 26 (odst. 1 ZŘ se zahajuje uveřejněním) a 27 zákona č. 137/2006 Sb., zadavatel měl uvedenou změnu lhůty zveřejnit před jejím uplynutím, to ovšem pouze za předpokladu, kdyby došlo k naplnění zákonného důvodu uvedeného v ust. § 40 odst. 5 zákona – porušení zásady publicity, navíc dle ust. § 147 odst. 8 nebyl zde uveden důvod.

Zadavatel MZ ČR námitkám nevyhověl, jako důvod uvedl:

- údajná složitost a náročnost zpracování nabídky, které lze dovodit z opakujících se dotazů (naše podání nabídky v termínu je ale důkazem o opaku)

- že muselo dojít ke zpřesnění některých částí zadávací dokumentace, tak aby byl zajištěn bezproblémový průběh financování projektu v jeho realizační fázi (není věcně pravda)

- dle zadavatele lhůta pro podávání nabídek počíná běžet dnem následujícím po dni odeslání oznámení, nikoli až samotným zveřejněním formuláře v ISVZ.

Co se dělo v prodlouženém termínu

Můžeme si položit otázku – Čekání na Godota!

V nastavené době (mezi 24.2.2010 a 24.3.2010) došlo asi k dalším jednáním.

1. LF UK doplnila nabídku o požadavky z dodatku k vyhlášení veřejné zakázky .

Víme, že další subjekty připravovali nabídku jak pro první tak pro druhý termín včetně Národního referenčního centra, avšak neznáme důvody, které nás ani nezajímají,   proč  nabídku nepředložili.

Den otevírání obálek – 24.3.2010

Dne 24.3.2010,  do 9. hodin byla u zadavatele – MZ ČR stále pouze jediná nabídka, aktualizovaná o změny požadované zadavatelem. Namísto avizovaného otevírání obálek, spojeného s přečtením krycího listu nabídky, včetně nabídkové ceny, však bylo sděleno překvapivé rozhodnutí zadavatele soutěž zrušit dne 24. 3. 2010.  Zadavatel se nabídkou 1. LF UK nezabýval a nepřikročil k otevírání obálek. Hlavním důvodem je, že byla předložena pouze jedna nabídka!

Zadavatel – MZ ČR –  tak využil ust. § 84 odst. 3 písm.b) zákona č. 137/2006 Sb., kdy zákon dává zadavateli možnost nikoli povinnost zrušit zadávací řízení.

Bizarní je ale to, že ministryně zdravotnictví rozhodla ještě před otevíráním obálek a ne po posouzení nabídky – zákon umožňuje totiž zrušit zadávací řízení až do doby rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky.

V tomto případě tak vůbec nebyl brán zřetel na konkurenceschopnost jediné nabídky!

Není nám jasné, proč zadavatel nabídku neotevřel a neposoudil její konkurenceschopnost na trhu.

Proč zadavatel měnil dodatkem zadávací dokumentaci, kde byla upřesněna nabídková cena za položky.

30. března 2010

prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc.

děkan 1. lékařské fakulty UK






Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.